StoryEditorTest profi

Która wywrotka jest najlepsza? Przetestowaliśmy przyczepy Farmtech, Joskin, Kröger, Oehler, Rudolph i Zasław!

Po teście sześciu dwuosiowych wywrotek trójstronnych przeprowadzonym w 2023 roku, również w minionym sezonie wzięliśmy pod lupę kolejnych sześć przyczep. W pierwszej części testu porównawczego przedstawiamy wnioski dotyczące ramy i podwozia.

25.02.2025., 13:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Test wywrotek trójstronnych – które modele sprawdziliśmy?

Na rynku przyczep rolniczych działa wielu producentów krajowych i zagranicznych. Do naszego testu porównawczego wywrotek trójstronnych o ładowności 18 t w 2023 roku (profi 2-2024) zgłosiło się więcej producentów, niż się spodziewaliśmy. Dlatego latem 2024 roku przetestowaliśmy kolejnych sześć modeli.

Warto wiedzieć

Rozstaw osi i rozstaw kół mają zauważalny wpływ
na stabilność jazdy.

W przypadku ram głównych występują zarówno konstrukcje sztywne, jak i elastyczne.

W drugiej części testu w następnym numerze przeczytasz o wynikach dotyczących nadwozia, natomiast pierwsza część skupia się na podstawowej konstrukcji, obejmującej dyszel, ramę, osie, zawieszenie i ogumienie. W teście przeprowadzonym w 2024 roku wzięły udział następujące modele:

image
Podobnie jak w 2023 roku (profi 2-2024 i 3-2024), również w 2024 roku w szranki stanęło sześć dwuosiowych wywrotek trójstronnych o ładowności 18 t. Fot. Colsman, Lütke Hockenbeck
FOTO: Hockenbeck

Dyszel w kształcie „V” czy „Y” – który sprawdza się lepiej?

Standardem we wszystkich sześciu przyczepach jest dyszel w kształcie litery "V". Większość producentów w opcji dostępny ma również dyszel w kształcie "Y". Preferujemy tę drugą wersję, ponieważ umożliwia ona pokonywanie ciasnych zakrętów bez ryzyka, że koła ciągnika dotkną dyszla. Przy pracy w zestawie dwóch przyczep znaczenie ma także długość dyszla.

image
Pojazdy były wykorzystywane do transportu różnorodnych ładunków – od zboża
po marchew.
FOTO:

Podczas gdy Farmtech (2,15 m) oferuje tylko jedną długość dyszla, u innych producentów dostępne są różne długości – w zależności od potrzeb. Joskin i Kröger oferują opcjonalnie nawet dyszle z regulowaną długością.

Regulacja wysokości dyszla – które rozwiązanie jest najwygodniejsze?

Przy sprzęganiu przyczep pomocna jest możliwość regulacji wysokości dyszla do żądanej pozycji. Szczególnie podobał nam się opcjonalny (za dopłatą 290 euro – wszystkie ceny netto) Klemm-Fix w modelu Kröger. Siłownik gazowy z regulowanym oporem automatycznie utrzymuje dyszel na wysokości, na jakiej został ręcznie ustawiony – nawet gdy przy odczepionej przyczepie użyjesz stopnia na dyszlu jako podestu.

Równie dobrze działający (ale tańszy) jest system regulacji wysokości w przyczepach Joskin i Oehler, wykorzystujący klasyczną sprężynę z wygodnymi pokrętłami po lewej stronie dyszla. Gorzej oceniliśmy sprężyny umieszczone po prawej stronie (Rudolph) lub sprężyny bez pokręteł (Zasław).

Które przyczepy mają dobre oznaczenie przewodów hydraulicznych?

Do wygodnego sprzęgania równie istotne, jak regulacja dyszla jest wyraźne oznaczenie przewodów hydraulicznych i ich funkcji. Dobrze wypadły kolorowe uchwyty Kennfixx z odpowiednimi naklejkami na przedniej ścianie w przyczepach

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
06. marzec 2025 17:23