StoryEditorTest ciągnika

Ile pali Kubota M6-132 z 6-litrowym silnikiem?

Modelem M6 Kubota chce zapunktować w segmencie uniwersalnych ciągników od 120 do 140 KM. Przyjrzeliśmy się bliżej temu "japończykowi", a to nasze spostrzeżenia.

26.06.2025., 10:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Kto zna Kubotę, wie, że Japończycy stawiają na imponującą liczbę własnych elementów. Tak jest również z modelem M6, który od silnika przez skrzynię biegów po osie zbudowany jest z komponentów produkowanych przez Kubotę. Tym bardziej byliśmy ciekawi, jak dobrze współpracują ze sobą wszystkie podzespoły. Jako pierwsi zabraliśmy kandydata testowego do Centrum Testowego DLG.

image
Czterocylindrowy silnik o pojemności 6,1 l ma doskonałą charakterystykę mocy, ale również spory apetyt na paliwo.
FOTO:

Jaki silnik ma Kubota M6-132?

Czterocylindrowy silnik V6108-TIEF5 o pojemności 6,1 l pracuje wg producenta w układzie common rail pod ciśnieniem 2500 barów. Ma turbosprężarkę Wastegate oraz wentylator z napędem wiskotycznym. Ponadto silnik spełnia normę emisji spalin V z filtrem cząstek stałych (DPF) oraz katalizatorami DOC i SCR. Tę jednostkę znamy już z długoterminowego testu modelu M7153 (profi 3-2025), gdzie osiągał do 170 KM.

Kubota M6-132 na hamowni WOM

W modelu M6-132 producent podaje moc nominalną tego dużego czterocylindrowego silnika na poziomie 98 kW/133 KM przy 2100 obr./min. Dodatkowo od biegu H2 (15,3 km/h) włączany jest boost, zwiększający moc do 112 kW/153 KM.

Na hamowni przy obrotach nominalnych bez boosta na WOM ciągnika dotarło tylko 79,2 kW/107,7 KM. To zaledwie 80% deklarowanej mocy nominalnej. Maksymalną moc silnik rozwija przy 1900 obr./min i wtedy uzyskuje wynik 85,4 kW/116,1 KM.

Szkoda, że boost włącza się dopiero przy prędkości ok. 15 km/h. Dzięki niemu moc WOM wzrastała do 93,6 kW/127,3 KM przy obrotach nominalnych i nawet do 98,9 kW/134,5 KM przy maksymalnej mocy. Warto jednak wiedzieć, że boost na WOM działa również na postoju, gdy wybrano bieg H2 i dźwignia rewersu znajduje się w pozycji neutralnej.

image
Kokpit jest przejrzysty, a dźwignia rewersu dobra. Wspomaganie kierownicy dostępne jest tylko przy doposażeniu GPS.
FOTO:
image
Ergonomia dźwigni jazdy oraz liczne przyciski czynią obsługę niepotrzebnie skomplikowaną. Obsługa radia i wentylacji znajduje się daleko z tyłu na konsoli.
FOTO:

Ile pali Kubota M6?

W kwestii charakterystyki mocy "japończyk" z dużym silnikiem naprawdę mógł punktować. Wzrost momentu obrotowego o 45% przy spadku obrotów o niecałe 30% był wyraźnie odczuwalny w praktyce. Podobnie jak moment rozruchowy 140%. Mogło to częściowo złagodzić krytykę "szorstkiego" sprzęgła jazdy.

Duża pojemność silnika negatywnie wpłynęła jednak na

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
27. czerwiec 2025 13:00