
Największa jednoosiowa przyczepa przeładowcza marki Kobzarenko
Firma Kobzarenko produkuje szeroką gamę produktów do transportu i przechowywania materiałów, w tym przyczepy przeładowcze o pojemności od 9 do 50 m3, nie tylko w Ukrainie, ale również w Polsce. Podczas żniw kukurydzianych we Fryzji Wschodniej mieliśmy okazję przyjrzeć się przyczepie PBN-20, czyli największej wersji jednoosiowej. Kobzarenko oferuje ten model również z dwuosiowym układem jezdnym typu tandem i kierowaną osią.
Jak zbudowana jest przyczepa przeładowcza Kobzarenko?
Obie wersje mają identyczną budowę: wykonana z 4-mm blachy dolna część w kształcie leja jest w całości spawana. Natomiast górna część burt o wysokości 1,16 m składa się z przykręconych blach profilowych o grubości 3 mm. Wykonanie i dwuskładnikowe lakierowanie zrobiły na nas dobre wrażenie, a za dodatkową opłatą dostępne są inne kolory z palety RAL niż standardowy ciemnozielony.
Przyczepa, którą pracowaliśmy, wyposażona była w opcjonalną plandekę (dodatkowe 695 euro, wszystkie ceny netto), którą łatwo obsługuje się z ziemi za pomocą przedłużonej korby. Dostępny jest także napęd elektryczny.
Jak duży przenośnik ślimakowy jest w przyczepie przeładunkowej PBN-20?
Na dole skrzyni ładunkowej znajduje się poziomy przenośnik ślimakowy
o średnicy 40 cm i długości 4,70 m, który przesuwa ziarno wzdłuż przyczepy od przodu do ślimaka przeładunkowego. Nad przenośnikiem poziomym są hydraulicznie otwierane śluzy, których położenie wskazuje mechaniczny wskaźnik umieszczony na ścianie czołowej.Do opróżniania resztek i czyszczenia skrzyni ładunkowej służą trzy klapy pod ślimakiem, otwierane korbą umieszczoną z tyłu. Opcjonalnie przyczepa może być wyposażona w cztery czujniki wagowe – system ważenia włoskiej firmy Dinamica.
Jaką wysokość przeładunku ma Kobzarenko PBN-20?
Długą na 4,90 m rurę przeładunkową ze ślimakiem w środku składa się do transportu przed ścianą czołową. Z hydraulicznie regulowaną końcówką (opcja) model PBN-20 ma zewnętrzną szerokość 3 m. Rura przeładunkowa o średnicy 520 mm jest automatycznie blokowana przez mały cylinder hydrauliczny, gdy jest rozłożona.
Jaki napęd ma przyczepa Kobzarenko PBN-20?
Przyczepa napędzana może być zarówno z WOM540, jak i WOM1000. W tej drugiej opcji przenośniki uzyskują maksymalną wydajność przeładunku, wynoszącą ok. 9000 l/min. Jako tańsza alternatywa przyczepa PBN-20 jest także dostępna z mniejszym ślimakiem przeładunkowym o średnicy 420 mm, znanym z mniejszych modeli.
Opcjonalnie ślimak przeładunkowy może być odchylany hydraulicznie. Według użytkowników zakres obrotu w dół jest jeszcze zbyt mały. Zabezpieczenie ślimaka przeładunkowego stanowi sprzęgło przeciążeniowe w układzie napędowym oraz zabezpieczenie śrubami ścinanymi na wale marki Bondioli & Pavesi.
Zobacz, jak w porównaniu 6 wywrotek wypadła polska przyczepa Zasław D-737?
Jaki zaczep w przyczepie przeładowczej?
Standardowo przyczepa przeładowcza jest sprzęgana z ciągnikiem za pomocą zaczepu dolnego – kulowego lub oczkowego – do wyboru. Przemyślana prowadnica węży wraz z praktycznym uchwytem na węże zapewnia porządek podczas podczepiania i odpinania. W wersji podstawowej wystarczają dwa dwukierunkowe rozdzielacze hydrauliczne (2 pary wyjść), ale testowany przez nas model wymagał aż pięciu: po jednym dla stopy podporowej (standard), otwierania zasuwy, składania i obracania rury przeładunkowej oraz dla hydraulicznie obracanej końcówki rury.
W jaką oś wyposażona jest przyczepa przeładowcza Kobzarenko?
Standardowo przyczepa Kobzarenko PBN-20 jest wyposażona w oś marki ADR, z hamulcami pneumatycznymi oraz oponami w rozmiarze 650/65-30,5. Ze względu na mokrą glebę podczas pracy zamontowano (niedopuszczone do użycia) koła w rozmiarze 800/65 R32, które wymagają dystansów między osią a ramą.
Ile kosztuje przyczepa przeładowcza Kobzarenko?
Kobzarenko PBN-20 w testowanej konfiguracji ze ślimakowym przenośnikiem przeładunkowym i końcówką oraz plandeką kosztuje 33 890 euro netto.
Kilka faktów o firmie Kobzarenko
- Przyczepa Kobzarenko PBN-20 dostarczana jest do klienta w całości zmontowana lub w częściach, aby zmniejszyć koszty transportu.
- Standardowe wyposażenie obejmuje tablice ostrzegawcze i oświetlenie z przodu oraz z tyłu, boczne światła pozycyjne LED i solidną osłonę podwozia.
- Jednoosiowa przyczepa jest homologowana do jazdy z prędkością maksymalną 25 km/h, natomiast wersja z osią tandemową może poruszać się z prędkością do 40 km/h.
- Kobzarenko Sp. z o.o. ma siedzibę w miejscowości Żłobnica w woj. łódzkim.
Artykuł pochodzi z czasopisma profi 2-2024.