
Nazwa Xtra nie jest nowa w słowniku Massey Fergusona, ale po raz pierwszy trafia do ciągników z serii 8S. Producent nie zdecydował się na radykalną przebudowę maszyn – zakres mocy sześciu modeli nadal mieści się w przedziale od 205 do 305 KM. Zamiast tego postawiono na precyzyjne dopracowanie szczegółów technicznych, które mogą przełożyć się na wyższą kulturę pracy i lepszą ergonomię obsługi.
Ulepszenia skrzyni biegów Dyna-E i Dyna-7
Największe zmiany kryją się w oprogramowaniu przekładni Dyna-E oraz Dyna-7. Nowa logika działania ma na celu zwiększenie efektywności jazdy i komfortu pracy operatora.
W trybie automatycznym Dyna-E unika niepotrzebnych przełożeń – w praktyce oznacza to, że zamiast klasycznych 28 biegów (4 zakresy × 7 przełożeń), skrzynia używa 21 biegów w trybie polowym i 22 w drogowym. Dzięki temu nie dochodzi do zbędnych zmian zakresu, co zmniejsza obciążenie układu napędowego i poprawia płynność jazdy.
Dla operatora przygotowano czytelny podgląd aktualnego biegu na słupku A. Oczywiście nadal można korzystać z trybu ręcznego, ale nawet w automacie zmiany przełożeń – po rozgrzaniu oleju – są bardzo łagodne.
W przekładni Dyna-7 zastosowano podobne rozwiązania, choć ze względu na inną konstrukcję, zmiany zakresu są nieco bardziej odczuwalne. Użytkownik może jednak w menu ustawić tempo przyspieszania, a także zablokować zmiany zakresów, co jest bardzo przydatne np. podczas pracy z agregatem pod dużym obciążeniem.
Widoczne zmiany? Czerń, kratka i wydech
Zmiany w wersji Xtra dotyczą również wyglądu zewnętrznego. Na pierwszy rzut oka widać nowe czarne panele boczne i górną kratkę, co nadaje ciągnikowi nowoczesny, bardziej agresywny charakter.
Dodatkowo zredukowano rozmiar rury wydechowej, co poprawia widoczność z kabiny – to ukłon w stronę operatorów, którzy pracują z ładowaczem czołowym lub często manewrują na placu.
Lepsze chłodzenie i opcjonalny odwracalny wentylator
Aby poprawić efektywność chłodzenia, zwiększono otwór wentylacyjny za silnikiem, a wśród opcji dostępny jest teraz odwracalny wentylator, który można uruchomić z kabiny. To nie tylko ułatwia utrzymanie chłodnicy w czystości, ale też zmniejsza pobór mocy przez wentylator, dostosowując przepływ powietrza do realnych potrzeb chłodzenia – co może przynieść oszczędność paliwa.
LED-y, zawory i... zmiana położenia kluczyka
Nowe modele 8S Xtra wyposażono również w nowoczesne lampy robocze LED, które – w zależności od konfiguracji – mogą oświetlać cały obszar dookoła maszyny. To praktyczne rozwiązanie dla tych, którzy pracują w nocy lub w słabym oświetleniu.
Wprowadzono również zmiany w układzie hydraulicznym – dwa ręczne zawory suwakowe wyposażono w zawory nadmiarowe, co zwiększa ich trwałość i bezpieczeństwo działania przy ciężkich maszynach zawieszanych.
Na koniec drobna, ale praktyczna zmiana, która została wprowadzona już wcześniej, ale teraz znalazła się w standardzie: kluczyk zapłonu przeniesiono z przodu deski rozdzielczej na bok kolumny kierownicy, eliminując ryzyko przypadkowego uderzenia kolanem.
Produkcja w Beauvais – startuje już teraz
Nowe ciągniki Massey Ferguson 8S Xtra wchodzą właśnie do produkcji w fabryce Beauvais we Francji. Choć nie wprowadzają rewolucji, są dowodem na to, że MF słucha swoich użytkowników i systematycznie dopracowuje serię, która od 2020 roku zyskała ogromne uznanie zarówno w Europie, jak i poza nią.
Jeśli szukasz ciągnika w klasie 200–300 KM z automatyczną przekładnią, świetną widocznością, nowoczesną kabiną i dopracowanymi detalami, MF 8S Xtra to konstrukcja, której warto się dokładnie przyjrzeć.
opr. Łukasz Siara źródło profi.co.uk