Dlaczego współczesne maszyny coraz mocniej obciążają glebę i czy da się to zatrzymać? Alliance przekonuje, że tak. Podczas targów Agritechnica 2025 producent pokazał nową generację opon Agri Star II do upraw międzyrzędowych. Jakie rozwiązania mają chronić glebę, a jednocześnie sprostać pracy z nowoczesnymi opryskiwaczami?
Co zmienia nowa opona Alliance Agri Star II?
Należąca do Yokohama-ATG firma Alliance zaprezentowała w Hanowerze oponę Agri Star II w wersji stworzonej specjalnie do upraw międzyrzędowych. Producent wykorzystał znaną technologię Stratified Layer Technology (SLT), która – jak podkreśla – zapewnia przyczepność przez cały okres użytkowania.
Nowa wersja ma szerszy bieżnik, co zmniejsza zagęszczanie gleby, oraz indeks prędkości E, który umożliwia jazdę z prędkościami do 70 km/h. To odpowiedź na rosnące prędkości robocze współczesnych opryskiwaczy.
Dlaczego gleba jest dziś bardziej narażona na degradację?
Podczas konferencji Alliance na Agritechnice pojawił się temat, który dotyczy praktycznie każdego rolnika: presja czasowa i ciężkie maszyny.
Rolnik i twórca internetowy Stefan Vogelsang zwrócił uwagę na zmieniające się realia pracy:
"Ze względu na zmiany klimatu musimy wykonywać te same prace polowe w coraz krótszym czasie. Oznacza to większe maszyny i większy nacisk kół na glebę, ale nigdy nie pogodziłbym się z utratą plonów z powodu uszkodzenia struktury gleby".
Dlatego, jak dodał, szersze opony Agri Star II oraz opony niskociśnieniowe Agriflex+ mają kluczowe znaczenie w ochronie gleby przed zbyt dużym zagęszczeniem.
Z kolei brytyjski rolnik Olly Harrison zwrócił uwagę na coraz większy udział pracy na drogach:
"Dwadzieścia lat temu opona spędzała na drodze 10% czasu, teraz to nawet 40%. Potrzebuję opon, które dobrze trzymają się drogi, a jednocześnie pracują przy niskim ciśnieniu w polu – to potrafią tylko wysokiej jakości opony VF, takie jak Agriflex+".
Dlaczego Alliance udziela tak długiej gwarancji?
Prezes Yokohama ATG, Angelo Noronha, tłumaczył, skąd bierze się trwałość opon:
"Opony Alliance są o 14–17% cięższe niż opony konkurencji ze względu na dodatkowe warstwy i ochronę przed ścierniskiem. Inwestujemy w wytrzymałość, a nie kompromisy".
Według firmy ta dodatkowa masa to nie wada, lecz gwarancja dłuższej żywotności i stabilnej pracy nawet przy intensywnym użytkowaniu.
Opona Agri Star II do opryskiwaczy
Nowa opona bazuje na technologii SLT, w której każdy klocek bieżnika składa się z dwóch warstw gumy. Górna odpowiada za przyczepność na początku eksploatacji, a dolna odkrywana jest po około 40% zużycia. Utrzymuje ona parametry pracy podobne, jak w nowej oponie.
Nowa seria została zaprojektowana pod wąskie uprawy i specjalistyczne opryskiwacze, a jej kluczowe cechy to:
- klasa prędkości E – do 70 km/h,
- niskie ugniatanie gleby,
- szeroki zakres rozmiarów 24–54 cale,
- zastosowanie w wąskich opryskiwaczach i specjalistycznych ciągnikach.
Jak podkreśla producent, opona Agri Star II do upraw międzyrzędowych może być dopasowana do różnych maszyn i różnych technologii pracy.
Opona, która ma chronić glebę
Alliance wyraźnie pokazuje kierunek w rozwoju opon rolniczych: zmniejszyć nacisk na glebę, zwiększyć prędkość pracy i utrzymać przyczepność przez cały czas życia opony. Nowa Agri Star II to propozycja, która ma pogodzić te wszystkie elementy – szczególnie w realiach coraz cięższych, szybszych i bardziej zaawansowanych opryskiwaczy.
Czy sprawdzi się w praktyce? Rolnicy będą mogli to ocenić już w sezonie 2026, kiedy nowa wersja trafi szerzej do sprzedaży.
opr. aj
