StoryEditor

Krampe wjeżdża na rynek trójstronnych wywrotek

Niemiecki producent poszerza swoją ofertę o nową serię przyczep trójstronnych FlexBody. To pierwszy raz, gdy niemiecki producent wchodzi w ten segment rynku. Nowe modele wyróżniają się modułową konstrukcją, możliwością konfiguracji pod indywidualne potrzeby oraz pełną homologacją UE do prędkości 60 km/h.

13.05.2025., 18:00h

Dotychczas Krampe specjalizował się głównie w ciężkich przyczepach skorupowych i push-off. FlexBody to nowy kierunek rozwoju, który otwiera producentowi drzwi do rynku trójstronnych wywrotek, szczególnie popularnych w średnich i mniejszych gospodarstwach. Projekt FlexBody opiera się na modularnym podejściu: podwozie, rama, burty oraz układ jezdny można ze sobą dowolnie łączyć. Takie rozwiązanie ułatwia zarówno konfigurację fabryczną, jak i późniejsze serwisowanie.

Rama przyczepy i zawieszenie

W ofercie znajdziemy zarówno modele jednoosiowe EDK, jak i tandemowe TDK oraz dwuosiowe z obrotnicą ZDK. W przypadku jednoosiowej przyczepy rama przystosowana jest do DMC w zakresie od 6 do 8 ton. Tandemowe modele TDK będą dostępne w trzech klasach: 8–14 t, 16 t oraz 18–21 t. Z kolei ZDK, czyli wywrotki z obrotnicą, obejmą przedziały wagowe 8–12 t, 16 t oraz 18–20 t.

Rama wywrotki wykonana jest z wytrzymałego profilu krawędziowego i może współpracować z dyszlami górnego i dolnego zaczepu. Warianty z obrotnicą oferowane będą z dyszlem typu V (sztywny) lub Y (regulowany). Standardem jest zawieszenie paraboliczne o nośności 10 t, a w opcji dostępne zawieszenie pneumatyczne, zapewniające wyższy komfort jazdy i stabilność podczas transportu w trudnym terenie.

Szczelność burt i przemyślane detale konstrukcyjne

Konstrukcja przyczepy przewiduje oddzielenie nadwozia od ramy, co pozwala lepiej przenosić obciążenia i poprawia trwałość. W zależności od potrzeb dostępne będą różne rozmiary skrzyń ładunkowych – od 2 x 4 m do 2,42 x 5,2 m. Wysokość burt ustalono na 60 lub 80 cm. W przyszłości producent zapowiada dodatkowe warianty, m.in. z drzwiami portalowymi (premiera w 2027 r.).

image
FOTO: profi.de

Z myślą o szczelności i możliwości przewozu materiałów sypkich, takich jak zboże czy nawóz, zastosowano uszczelnienie ze stali nierdzewnej pomiędzy mostem a ścianą boczną. Jest ono odporne na mróz i chroni przed wysypywaniem się drobnego materiału. Wał zamykający można regulować, co zwiększa funkcjonalność podczas rozładunku.

Transport zboża i materiałów sypkich

FlexBody ma odpowiadać na potrzeby rolników w zakresie transportu zboża, kiszonki czy nawozów mineralnych. Połączenie różnych długości nadwozi i klas ładowności pozwala osiągnąć pojemność od 4,8 do nawet 21,7 m³. Już w 2026 r. do sprzedaży trafią cztery główne modele:

  • FlexBody 400 EDK6 (jednoosiowa)
  • FlexBody 450 TDK14 (tandemowa, 14 t DMC)
  • FlexBody 500 TDK21 (tandemowa, 21 t DMC)
  • FlexBody 500 ZDK18 (z obrotnicą, 18 t DMC)

Przyczepy są wyposażone w oświetlenie obrysowe montowane na mostku, co zwiększa widoczność i ogranicza zabrudzenia podczas rozładunku. Tylną ścianę wykonano z jednego elementu – jest gładka, łatwa do czyszczenia i wytrzymała. Dzięki przemyślanej konstrukcji zachowana została stała szerokość palet, nawet między słupkami większych mostków.

image
FOTO: profi.de

Z myślą o homologacji i prędkości do 60 km/h

Wszystkie modele z serii FlexBody będą dostępne z homologacją UE. W zależności od konfiguracji przyczepy można zarejestrować na 40 lub 60 km/h. Standardowo montowane są osie BPW, natomiast w wersjach do 80 km/h – osie Gigant. Wysokość podwozia można dopasować do różnych kół za pomocą systemu regulacji wysokości – pozwala to utrzymać optymalny prześwit i niski środek ciężkości.

opr. Łukasz Siara źródło profi.de

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W serwisie profitechnika.pl każdego dnia piszemy o najważniejszych nowościach ze świata techniki rolniczej i prezentujemy dla Ciebie raporty z testów maszyn. Z nami będziesz na bieżąco! 

Odwiedź nas także na Facebooku, Instagramie, YouTubie oraz TikToku.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się z nami, pisząc maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Linki do mediów społecznościowych:

https://www.facebook.com/ProfiTechnika1/

https://www.instagram.com/profitechnika/reels/

www.youtube.com/@profitechnika3384

https://www.tiktok.com/@profi_technika

14. maj 2025 13:01