
Uwagę zwracają przede wszystkim zmiany w zespołach żniwnych Varifeed™, które będą dostępne z kombajnami na sezon 2026. Zmodernizowane hedery, wyróżniające się nową stylistyką bocznych osłon, otrzymały liniowy napęd listwy tnącej. To ważna zmiana – zamiast mechanicznego układu z pasem napędowym, teraz moc przenoszona jest bezpośrednio i bardziej efektywnie. W efekcie cięcie jest precyzyjniejsze, a cała jednostka pracuje ciszej i przy mniejszych wibracjach – co istotne zwłaszcza podczas zbioru twardych łodyg czy przy wyższych prędkościach jazdy.
Dwa największe modele (10,5 m i 12,5 m) zyskały w pełni zsynchronizowany napęd noży. Prawa listwa napędzana jest przez podajnik ślimakowy, co skutkuje mniejszymi drganiami, a zwiększona o 11% prędkość noży (735 obr./min) umożliwia szybszy zbiór przy tej samej jakości pracy.
Nie zabrakło także detali użytkowych: ślimak o średnicy 660 mm ma teraz szybki, dwupozycyjny system regulacji wysokości – wystarczy 5 minut na przełączenie między zbiorem rzepaku a zbóż. Nowe noże boczne w systemie „plug-and-play” są lżejsze (aluminiowa konstrukcja) i wymagają mniej czasu na montaż. Hydraulicznie sterowane koła kopiujące można teraz unieść z kabiny, co przyspiesza transport i przygotowanie do pracy.
CX5 i CX6: więcej automatyzacji, mniej strat
Kombajny konwencjonalne z serii CX5 i CX6 również przeszły istotną modernizację. Kluczowym udoskonaleniem jest nowa wersja systemu Smart Sieve™, który automatycznie koryguje pracę sit w zależności od nachylenia terenu. Dodatkowo, sito wstępne zostało mechanicznie powiązane z ruchem górnego sita, co ułatwia ustawienia i skraca czas regulacji.
W modelach CX5 po raz pierwszy dostępny jest opcjonalny bęben UltraFlow™, dotąd zarezerwowany dla większych CX6. Dzięki falistemu profilowi poprawia on przepływ masy żniwnej i równoważy obciążenie młocarni, co przekłada się na cichszą pracę, oszczędność paliwa i nawet 10% wyższą wydajność omłotu.
W wersjach Laterale i Hillside pojawiły się nowe czujniki: jeden nadzoruje napędzaną oś tylną, drugi – pracę tylnego podnośnika – umożliwia automatyczne odłączanie napędu przy zmianie nachylenia. Zmieniono także logikę pracy deflektorów w rozrzutniku plew – po wyłączeniu bębna poruszają się one maksymalnie w prawo i lewo, zapobiegając zapchaniom i samoczynnie wracając do zadanej pozycji.
Nowości także w serii TC z Płocka
Choć na tle CX seria TC uchodzi za bardziej tradycyjną, również tu zaszły istotne zmiany. Wersje TC5.70, TC5.90 oraz TC5.90 Hillside, produkowane w Płocku, otrzymały możliwość doposażenia w system Smart Sieve oraz opcję napędzanej tylnej osi – wcześniej niedostępną dla tej klasy kombajnów.
W wyposażeniu standardowym pojawiła się tylna kamera, nowy fotel pneumatyczny oraz system audio DAB+ z Bluetooth. Dodatkowo poprawiono ergonomię kabiny, w tym mechanizm prawego drzwi – teraz łatwiejszego w obsłudze.
opr. Łukasz Siara