Na spowalniającym rynku samochodów zelektryfikowanych, spółka Stellantis odnotowała znaczący wzrost dzięki swojej szerokiej ofercie samochodów BEV, PHEV i MHEV. Modele z napędem elektrycznym (BEV) odnotowały w październiku udział w rynku na poziomie 12,5% w krajach UE29, przy wzroście sprzedaży o 1,2%. We Francji wolumen sprzedaży wzrósł o ponad 10% (ponad 31% od początku roku), a model Peugeot e-208 był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w pierwszych dziesięciu miesiącach roku. Od początku roku, Peugeot e-208 i Fiat 500e znajdują się wśród pięciu najlepiej sprzedających się samochodów BEV (samochody osobowe i dostawcze). Dzięki zwiększonej produkcji Citroën ë-C3 natychmiast wysunął się na prowadzenie na francuskim rynku samochodów elektrycznych w październiku 2024 roku. Wzrost sprzedaży odnotowano także w Portugalii (+31,4%), Belgii (+16%), Polsce (+12%), a trzycyfrowy wzrost (+188%) zarejestrowano w Wielkiej Brytanii, gdzie Stellantis jest wiodącym producentem elektrycznych samochodów dostawczych, a Vauxhall jest liderem w sprzedaży detalicznej pojazdów elektrycznych i kanale Motability od początku roku.
Stellantiswe Francji, Włoszech, Portugalii i innych krajach
Marka Peugeot osiągnęła szczególnie dobre wyniki, odnotowując wzrost sprzedaży o 12,3% i zwiększając udział w rynku o prawie 1 punkt procentowy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Stellantis jest liderem sprzedaży we Francji, Włoszech i Portugalii w październiku i od początku roku oraz zajmuje miejsce na podium w Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Po pierwszych 10 miesiącach 2024 r. Stellantis odnotował w krajach UE29 udział w rynku na poziomie 17,5% od początku października i utrzymał silną pozycję, zajmując drugie miejsce w rankingu europejskim.
We Francji Stellantis utrzymał udział w rynku na poziomie 30%, a we Włoszech na poziomie ponad 31%, pięć modeli Stellantis znalazło się w pierwszej dziesiątce na obu rynkach (samochody osobowe). We Francji w czołówce znalazły się modele takie jak Peugeot 208, 308, 2008, 3008 i Citroën C3, a we Włoszech Fiat Panda, Lancia Ypsilon, Citroën C3, Peugeot 208 i Jeep Avenger, który zapewnił sobie również pozycję najlepiej sprzedającego się SUV-a. W październiku sprzedaż w Niemczech wzrosła o ponad 7%, a kilka marek, takich jak Citroën, Opel, DS Automobiles i Peugeot, odnotowało znaczny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym i utrzymało udział w rynku na poziomie bliskim 14%. Chorwacja, Czechy, Estonia, Irlandia, Rumunia i Słowenia również odnotowały znaczny wzrost sprzedaży od początku roku.
Zdolność adaptacji w Europie
– Pomimo trudnego i zmieniającego się rynku, Stellantis cały czas udowadnia swoją odporność i zdolność adaptacji w Europie –powiedziałJean-Philippe Imparato, dyrektor operacyjny Stellantis w regionie Rozszerzonej Europy.– Nasz silny rozwój w kluczowych segmentach pojazdów elektrycznych oraz wyróżniające się wyniki na niektórych rynkach świadczą o naszym zaangażowaniu w przestrzeganie przepisów UE, przy jednoczesnej ochronie własnego ekosystemu, oraz z wyraźnym celem zapewnienia naszym klientom czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności w Europie i poza nią.
W październiku Stellantis Pro One zajął pierwsze miejsce na rynku pojazdów użytkowych z ponad 31% udziałem w rynku i wzrostem sprzedaży o 3,6% rok do roku, i 35,7% udziałem w segmencie pojazdów elektrycznych. W Niemczech wzrost ten ponownie był szczególnie zauważalny, ponieważ Stellantis Pro One zajął tam pozycją lidera i odnotował mocny udział w rynku na poziomie 23,3%, z +2,3 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Październikowa sprzedaż wzrosła również w Austrii (+12,6%), zapewniając po raz czwarty z rzędu Stellantis Pro One pozycję lidera na rynku z udziałem na poziomie 27,5%; we Francji sprzedaż w październiku wzrosła o +5,2%,
Stellantis mocny na polskim rynku w segmencie pojazdów użytkowych z 24% udziałem w rynku
Stellantis Pro One jest liderem we wszystkich segmentach; sprzedaż w Holandii odnotowała silny wzrost o +110%, zapewniając pozycję lidera z 26,2% udziałem w całym rynku samochodów użytkowych i 28,9% w rynku elektrycznych lekkich pojazdów użytkowych. Portugalia utrzymuje silną pozycję lidera z 47,13% udziałem w rynku, a Peugeot jest marką nr 1 z prawie 20% udziałem w rynku. Stellantis Pro One utrzymuje podium w Wielkiej Brytanii ze wzrostem sprzedaży w październiku 2024 r o 22,6% w porównaniu z październikiem 2023 r. i 27,9% udziałem w całym rynku LCV. Pozostaje liderem również w Hiszpanii z 42% udziałem w rynku, a marki Citroën i Peugeot są odpowiednio liderami rynku samochodów użytkowych i elektrycznych samochodów użytkowych. We Włoszech Stellantis zajmuje pierwsze miejsce z 38,24% udziałem w rynku, z Fiatem Professional jako liderem z udziałem na poziomie 21,5% i Ducato z udziałem równym prawie 10%. W październiku również w Polsce zajmuje pozycję lidera w segmencie pojazdów użytkowych z 24% udziałem w rynku.
oprac. Jan Józefowicz, źródło. Stellantis