StoryEditor

Claas zaprezentował nowa serię Axos 3! Czy to powrót do korzeni ciągników Celtis i Renault?

Claas wprowadza na rynek nową serię ciągników Axos 3, która według producenta ma wypełnić lukę między większymi modelami Arion 400 a mniejszymi Axos 200. Czy nowa generacja tych kompaktowych maszyn nawiązuje do swoich przodków z czasów Renault? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ale pierwsze spotkanie z tym modelem pozwala dostrzec pewne podobieństwa.

11.02.2025., 15:00h

Wprowadzenie nowego modelu wynikało z potrzeb klientów, którzy oczekiwali prostego i zwrotnego ciągnika do codziennych prac w mniejszych i średnich gospodarstwach, dlatego jak powiedział Emil Kaźmierczak z Claas Polska - ciągnik ten jest dedykowany rodzinnym gospodarstwom, które potrzebują uniwersalnej maszyny do prac polowych i transportowych.

image
FOTO: Łukasz Siara
 

W segmencie poniżej 120 KM Claas oferował dotychczas modele o różnym stopniu zaawansowania technologicznego, ale brakowało maszyny pośredniej – o dużej ładowności, zwrotności i kompaktowych wymiarach. Axos 3 powstał, by wypełnić tę niszę i zaspokoić oczekiwania rolników poszukujących prostego i łatwego w obsłudze ciągnika.

4 modele Axosa od 92 do 120 KM

Oznaczenia modeli nowej serii Axos konsekwentnie podążają za nowych schematem wyznaczonym przez flagowego Xeriona 12. Seria rozpoczyna się cyfrą (3) i następnie informuje o mocy generowanej przez silnik. Mamy więc do czynienia z modelami:

Modele ciągników Claas Axos 3

Axos 3.95 o mocy 92 KM

Axos 3.105 o mocy 103 KM

Axos 3.110 o mocy 112 KM

Axos 3.120 o mocy 115 KM

3 rodzaje przekładni

Nowa seria obejmuje cztery modele o mocy od 92 do 120 KM, napędzane czterocylindrowymi silnikami FPT o pojemności 3,6 litra. Silniki spełniają normy emisji spalin Stage V i mogą pracować na paliwie HVO. Przekładnie oferowane w Axos 3 to trzy warianty: mechaniczna 12/12, 24/12 z półbiegami pod obciążeniem oraz 36/18 z dodatkowymi biegami pełzającymi. Udźwig tylnego TUZ wynosi 5300 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 8 ton. Dzięki dużym kołom (do 38 cali na tylnej osi) i niskiej wysokości całkowitej (2,5 m) ciągnik jest przystosowany zarówno do prac polowych, jak i do pracy w budynkach inwentarskich. 

image
FOTO: Łukasz Siara

Design i ergonomia

Już na pierwszy rzut oka Axos 3 przywołuje skojarzenia z dawnymi ciągnikami Renault, które były znane z nisko opadającej maski i charakterystycznego układu kabiny. Tak samo jak w Renault Celtis, maska jest wyraźnie niżej osadzona względem kabiny, co poprawia widoczność na przednie osprzęty. Układ również przypomina klasyczne rozwiązania – prosta konstrukcja mechaniczna, jeden półbieg pod obciążeniem oraz tradycyjny układ dźwigni zmiany biegów.

image
FOTO: Łukasz Siara

Wrażenia z jazdy

Podczas pokazów w terenie Axos 3 pokazał się jako ciągnik żwawy i dynamiczny, a mechaniczna przekładnia z półbiegiem pod obciążeniem pozwala na płynne przyspieszanie bez konieczności wciskania sprzęgła. Dźwignia zmiany zakresów (pole-droga) umieszczona jest nisko, tuż przy podłodze, co wymaga przyzwyczajenia. Elektrohydrauliczny rewers poprawia wygodę pracy, szczególnie z ładowaczem czołowym. Ponadto w standardowym wyposażeniu dostępne jest elektryczne sterowanie podnośnikiem z przyciskami do regulacji pozycji dolnych ramion na błotnikach. Zewnętrzny włącznik WOM w opcji. 

image
FOTO: Łukasz Siara
image
FOTO: Łukasz Siara

Kabina

We wnętrzu nowego Axosa w standardzie znajdziemy pneumatyczny fotel, a dodatkowym udogodnieniem są dwa porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Nowością są drzwi otwierane pod kątem 180 stopni z możliwością blokady, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie w ciasnych przestrzeniach. Co istotne, Claas w promocji dołącza do Axosa 3 pakiet oświetlenia LED za symboliczną złotówkę. Mocne reflektory LED znacząco poprawiają widoczność podczas pracy w nocy oraz w słabo oświetlonych budynkach gospodarskich.

image
FOTO: Łukasz Siara

Nawiązanie do starszych modeli

Jednym z kluczowych wyróżników ciągników Renault była ich prosta obsługa, co znalazło swoje odzwierciedlenie w Axos 3. Mechanicznie sterowane zawory hydrauliki posiadają regulację przepływu oraz opcję blokady, co ułatwia precyzyjne dostosowanie parametrów pracy osprzętu. Również przekładnia została zaprojektowana w sposób intuicyjny. przejrzysty układ dźwigni oraz klasyczne mechanizmy.

opr. Łukasz Siara

13. luty 2025 14:42