W 2022 roku (profi 1-2023) Valtra rozszerzyła swoje portfolio o serię Q, która plasuje się między serią T (od 155 do 235 KM) a serią S (od 280 do 420 KM). Bazuje ona na tej samej platformie AGCO co siostrzany w koncernie Massey Ferguson 8S (profi 6-2022) i uzupełnia ten ważny segment mocy pięcioma modelami, oferującymi od 230 do 305 KM mocy maksymalnej. Równie wysokie jak moc są więc oczekiwania użytkowników, którymi są głównie większe gospodarstwa i firmy usługowe.
Valtra Q z doładowaniem do 305 KM!
Jak wszystkie modele serii Q, również testowany ciągnik Q 285 o mocy maksymalnej 210 kW/285 KM, czyli drugi pod względem mocy model w serii – był wyposażony w sześciocylindrowy silnik AGCO Power o pojemności 7,4 l. Dzięki katalizatorom DOC i SCR spełnia on nie tylko normę emisji spalin Stage V, ale także oferuje dodatkowe 14 kW/20 KM mocy w trybie boost podczas prac z WOM, z hydrauliką oraz podczas jazdy z prędkością powyżej 15 km/h. To dobre rozwiązanie.
Pozostaje intrygujące pytanie, ile z obiecanej mocy silnika faktycznie trafia na WOM, czy na koła jako siła uciągu. Dlatego w pierwszej kolejności traktor trafił na stanowisko badawcze Centrum Testowego DLG.
Przy znamionowych obrotach, które wynoszą zaledwie 1950 obr./min, na WOM uzyskano 165 kW/224 KM. Ponieważ Valtra nie podaje mocy znamionowej, trudno jednoznacznie ocenić ten wynik. DLG zmierzyło maksymalną moc na WOM, wynoszącą 181 kW/246 KM przy 1700 obr./min. W odniesieniu do deklarowanej mocy silnika 210 kW/285 KM wynik jest zadowalający, szczególnie że do tego dochodzi jeszcze wspomniany boost. Z nim Valtra Q 285 przy obrotach znamionowych rozwija moc 181 kW/246 KM, a maksymalnie nawet 192,7 kW/262 KM – to dobry rezultat.
Żwawy i oszczędny silnik AGCO Power
Podobnie jest z charakterystyką mocy: prawie 40-proc. wzrost momentu obrotowego (przy 33-proc. spadku obrotów) wraz z maksymalnym momentem 1128 Nm już bez doładowania robi wrażenie – Q jest naprawdę żwawy!
A jak wygląda zużycie paliwa?