StoryEditorRaport z pracy

Ile paliwa na godzinę zużywa John Deere 9RX 830 - najpotężniejszy seryjny ciągnik rolniczy?

Nowy John Deere 9RX robi obecnie furorę nie tylko w Ameryce, ale także na polach Europy. Pod koniec października pojawił się również w Bojanowie, niedaleko Leszna, gdzie mieliśmy okazję wykonać rundę honorową flagowym modelem 9RX 830 o mocy przekraczającej 900 KM! Oto nasze wrażenia.

08.01.2025., 12:56h
Artur JakubekArtur Jakubek

O najnowszym ciągniku John Deere 9RX 830 pisaliśmy już wcześniej - zaraz po polskiej premierze ciągnika w Bojanowie koło Leszna. Bez wątpienia, prezentacja tego ciągnika była dla firmy John Deere prawdziwym sukcesem. Ten ogromny przegubowy ciągnik gąsienicowy nie tylko został całkowicie przeprojektowany (zastosowano konstrukcję blokową zamiast ramowej), ale przede wszystkim wkracza w nowy wymiar mocy. Dotychczas flagowym modelem z Waterloo był John Deere 9RX 640 osiągający maksymalnie 691 KM mocy. Nowy 9RX 830 przebija go dokładnie o 222 KM – to wynik zatykający dech w piersi!

Zobacz John Deere 9RX 830 w akcji z 9-metrowym kultywatorem Köckerling

Potężna maska John Deere 9RX 830!

Stojąc przed potężną maską, poczujesz, ile miejsca potrzeba na zmieszczenie tylu koni mechanicznych. Ku naszemu zaskoczeniu, maskę można jednak otworzyć znacznie łatwiej niż w dotychczasowych modelach 9RX. Pod nią widoczne są łatwo dostępne chłodnice. Prawdopodobnie rzadko będzie trzeba je czyścić, ponieważ nowy 9RX wyposażono w napędzany hydraulicznie wentylator, który opcjonalnie może również wydmuchiwać zanieczyszczenia z chłodnic, zmieniając kierunek obrotów.

image
Pod gigantyczną maską znajduje się sześciocylindrowy silnik DPS o pojemności skokowej 18 litrów.
FOTO: Hubert Wilmer

Jak obsługiwać potężnego 9RX 830?

Konstruktorzy celowo uprościli serwisowanie maszyny. Do wszystkich punktów obsługi 9RX można dotrzeć z poziomu gruntu. Ciągnik wyposażono we wzierniki do sprawdzania poziomów płynu chłodzącego, oleju napędowego, przekładniowego i hydraulicznego. Z ziemi dostępny jest również filtr powietrza silnika, a olej silnikowy sprawdza się łatwo dzięki ukrytemu za klapką bagnetowi. O ile w przypadku oleju silnikowego obowiązuje 500-godzinny interwał wymiany, olej hydrauliczny z osobnym obiegiem wymienia się co 4000 godzin.

image
Napędzany hydraulicznie wentylator może również obracać się do tyłu, aby utrzymać chłodnice w czystości.
FOTO: Hubert Wilmer

Jaki moment obrotowy rozwija najpotężniejszy produkowany seryjnie ciągnik na świecie?

Wracając do silnika. Za pakietem chłodnic pracuje jednostka napędowa marki John Deere, a mianowicie sześciocylindrowy JD18X o pojemności 18 l, znany już z sieczkarni polowych serii 9000. Ten tytan osiąga moc znamionową 830 KM przy 1900 obr./min. Maksymalnie generuje nawet 913 KM przy 1700 obr./min. Najwyższy moment obrotowy, wynoszący imponujące 4234 Nm, silnik osiąga przy 1400 obr./min – to naprawdę nowy wymiar mocy!

Ile paliwa zużywa John Deere 9RX 830?

Takie parametry wymagają odpowiedniego zapasu paliwa. Dlatego ten kolos może w zbiorniku pomieścić aż 2000 l oleju
napędowego. Dla równomierniejszego rozkładu masy zbiornik umieszczono centralnie pod kabiną, a nie w tylnej części ciągnika. Jednak we wlewie paliwa znajduje się rurka odpowietrzająca, która zatrzymuje pistolet dystrybutora przy 1500 l – więcej nie wolno przewozić po drodze bez certyfikatu ADR. Z drugiej strony nowy 9RX obejdzie się bez AdBlue i filtra cząstek stałych (ma tylko chłodzony układ recyrkulacji spalin), ponieważ dla mocy powyżej 560 kW/760 KM obowiązują mniej rygorystyczne normy emisji.

Jaką przekładnię zastosował John Deere w najpotężniejszym 9RX?

Aby przenieść ogromną moc silnika na układy jezdne, John Deere skonstruował nową przekładnię powershift, która ma 21 biegów do przodu i 11 do tyłu. Bardziej przypomina ona znaną e23 z serii 8R niż przekładnię 18/6 znaną z 9R. Tutaj również zastosowano różne tryby zmiany biegów, a prędkość maksymalna wynosi 40 km/h. Dodatkowo dostępny jest opcjonalny WOM, który może przenosić ok. 250 kW, np. do napędu przyczepy przeładowczej.

John Deere 9RX bez TUZ!

W nowych ciągnikach 9RX niedostępny jest natomiast trzypunktowy układ zawieszenia – nawet jako opcja. Za to zaczep z tyłu jest jeszcze bardziej imponujący, gdyż jego sworzeń kat. V ma średnicę aż 70 mm. Dzięki niemu 9RX może ciągnąć naprawdę duże maszyny. Ale o tym za chwilę.

Rzućmy jeszcze okiem na układ hydrauliczny. Standardowo montowana jest osiowa pompa wielotłoczkowa o wydajności 212 l/min. Opcjonalnie dostępne są maksymalnie trzy pompy o łącznej wydajności 636 l/min. Zasilają one do sześciu zaworów dwustronnego działania oraz dwa oddzielne układy load sensing. Nic dziwnego, że opcjonalnie można zamówić jeszcze dodatkowe 40 KM hydraulicznego boosta!

9RX zyskuje większe gąsienice!

Nowy 9RX stworzony został do najcięższych prac pociągowych. Aby efektywnie przenieść moc silnika na podłoże, John Deere skonstruował więc większe układy gąsienicowe. Koło napędowe ma średnicę 120 cm (100 cm w dotychczasowych mniejszych modelach 9RX) i zapewnia napęd cierny gąsienicy o szerokości 76 cm (30 cali) przy kącie opasania 110 stopni. Dzięki temu 9RX przy rozstawie gąsienic 2,24 m mieści się dokładnie w szerokości zewnętrznej 3 m.

image
Nowe gąsienice mają trzy rolki pośrednie i koło napędowe o średnicy 120 cm.
FOTO: Hubert Wilmer

Producent podaje masę własną 32,8 t, ale z obciążnikami z przodu i z tyłu pracowaliśmy maszyną o masie roboczej ponad 35,5 t. Wraz z kultywatorem Köckerling Vector o szerokości 9 m, 9RX 830 mógł pokazać swój potencjał w dwóch gospodarstwach. Podczas premiery w Niemczech, na polach w Szlezwiku-Holsztynie przegubowy 9RX 830 osiągał prędkość do 12 km/h przy głębokości roboczej ok. 30 cm na płaskim terenie. Odpowiada to wydajności powierzchniowej prawie 11 ha/h! Przy tej prędkości ciągnik bez trudu przekształcał ponad 900 KM mocy silnika w siłę uciągu przy poślizgu mniejszym niż 3%.

Gigant w okolicach Leszna!

Z kolei pod koniec października ciągnik pracował w okolicach Leszna w gospodarstwie państwa Lisieckich. na polu z mozaikowatą, ale mocno zagęszczoną po zbiorze buraków glebą. Z tym samym kultywatorem ponad 900-konny John Deere przy głębokości roboczej 25 cm osiągał prędkość ok. 10 km/h. Taka wydajność powierzchniowa w zupełnie innym świetle stawia wynoszące aż 165 l/h zużycie paliwa, które po przeliczeniu wynosi 15 l/ha i mieści się w normie. Ciekawa sytuacja ma miejsce przy prędkości poniżej 10 km/h – wtedy siła uciągu jest tak duża, że poślizg szybko wzrasta do ponad 6%. W tym przypadku trochę pomogłaby większa masa bojowa, ponieważ dopuszczalna masa całkowita wynosi aż 42,2 t (maksymalna masa z obciążnikami to "jedynie" 38,5 t). Jednak w zależności od właściwości gleby, wcześniej czy później potężny "jelonek" na 30-calowych gąsienicach osiąga granice przyczepności.

Czy John Deere wprowadził ISOBUS przyszłości?

Najwyraźniej John Deere próbuje nieco przesunąć granice możliwości także w kabinie. Nie tylko ma ona o 20% większą powierzchnię przeszklenia (gdyż zniknęła praktycznie cała prawa konsola), ale wzrosła również powierzchnia podłogi – o kolejne 15%.

image
Widoczność jest znakomita – również dzięki brakowi prawej konsoli.
FOTO: Hubert Wilmer

Dodatkowo zastosowano specjalnie opracowane czteropunktowe zawieszenie kabiny, z izolowaną ramą dolną, które ma chronić operatora przed wibracjami nieamortyzowanych układów jezdnych. W testowanej przez nas maszynie z serii przedprodukcyjnej jeszcze nie działało to idealnie, ale ma być ulepszone w wersji seryjnej. Podobnie jest z oprogramowaniem skrzyni biegów, nad którym trwają prace. Obecnie w trybie automatycznym skrzynia często zmienia przełożenia tam i z powrotem przy zmianach obciążenia.

image
Siedem stopni prowadzi obok prawie 2000-litrowego zbiornika oleju napędowego, do ogromnej kabiny z czteropunktowym zawieszeniem.
FOTO: Hubert Wilmer

Jeśli chodzi o podłokietnik z terminalami G5 Plus, system kierowania itp., już teraz nie ma się do czego przyczepić. W 9RX debiutuje również nowy Implement Ethernet, będący niejako następną generacją systemu ISOBUS. Zamiast prędkości transmisji danych, wynoszącej tylko 150 kB/s, John Deere podaje prędkość nowego systemu na 1 GB/s, co będzie przydatne w kontekście pracy 9RX w ramach Rolnictwa 4.0.

image
Obok zaczepu piątek kategorii wisi obciążnik o masie 1,6 t. Gniazdo Implement Ethernet (małe zdjęcie) może przesyłać dane z prędkością 1 GB/s.
FOTO: Hubert Wilmer
image
Obok zaczepu piątej kategorii wisi obciążnik o masie 1,6 t. Gniazdo Implement Ethernet (małe zdjęcie) może przesyłać dane z prędkością 1 GB/s.
FOTO: Hubert Wilmer

Ile kosztuje najpotężniejszy seryjny ciągnik rolniczy John Deere 9RX?

Dużym 9RX John Deere otwiera drzwi do nowego wymiaru mocy – prawie 1000 KM i ponad 4200 Nm to gigantyczne wartości! Jednocześnie Amerykanom udało się nie przekroczyć wymiarów określonych europejskimi przepisami drogowymi, utrzymując szerokość 3 m i masę 40 t.

Mimo to w tej części świata nowy 9RX 830 szybko osiąga granice możliwości pod względem masy. Na przykład w Niemczech nie wolno ani całkowicie zatankować 9RX, ani przewozić maszyny po drodze. Granice możliwości osiąga również cena katalogowa. Według konfiguratora na stronie producenta sięga ona prawie 4 mln zł! Z pewnością to jednak nie powstrzyma największych gospodarstw przed zakupem ciągnika "dużego kalibru".

Artykuł pochodzi z magazynu profi 1-2025.

H. Wilmer, opr. aj

12. styczeń 2025 19:00