StoryEditorRaport z pracy

Boss z Finlandii zapoczątkował 6. generację Valtry! Jaką mocą dysponuje najmocniejszy ciągnik z Suolahti?

Na targach Agritechnica w 2023 roku Valtra po raz pierwszy zaprezentowała szóstą generację serii S z nowym flagowym modelem S 416. W zeszłym roku zadebiutowała na targach w Polsce, a w tym roku pierwsze modele pojawią się na naszych polach.

10.02.2025., 06:30h
Artur JakubekArtur Jakubek

Szósta generacja ciągników Valtra

Po zaprezentowaniu przez Valtrę zupełnie nowej serii Q, z niecierpliwością czekaliśmy na odświeżenie flagowej serii S – i stało się! Producent zaplanował światową premierę na targi Agritechnica w 2023 roku, co było w sumie łatwe do przewidzenia. Pewnym zaskoczeniem było jednak to, że nowy Boss (tak producent nazywa nową serię) pojawi się w stylistyce dającej początek 6. generacji fińskich ciągników.

WARTO WIEDZIEĆ

Nowa seria Valtra S nadal dzieli platformę z MF Fergusonem, u którego nowa seria nosi nazwę 9S.

Nowa eSka nie będzie już produkowana we francuskim Beauvais, lecz w fińskim Suolahti.

Ciągniki Valtra S z maksymalną mocą 420 KM będą dostępne od lata 2024 roku.

Gdzie są produkowane ciągniki nowej serii Valtra S?

Nie jest tajemnicą, że duże ciągniki koncernu AGCO, czyli Valtra S i Massey Ferguson (dotychczas 8700, a teraz 9S) są oparte na tej samej platformie. Obie marki mają jednak zupełnie inne wzornictwo, a przede wszystkim interfejs użytkownika w terminalu oraz wielofunkcyjny joystick itp. Ale od teraz ciągniki obu marek będą różniły się pochodzeniem, gdyż produkcja nowej serii Valtra S została przeniesiona z francuskiego Beauvais (gdzie nadal będą powstawać ciągniki MF) do fińskiego Suolahti. Skupmy się jednak na najważniejszym.

image
Dyskretne oznaczenie modelu znajdujące się pod reflektorem nie uległo zmianie. Nowością jest projekt maski, w tym podświetlana litera V. Fot. Wilmer
FOTO: Hubert Wilmer

Valtra zwiększyła moc flagowej serii S

Kiedy widzisz nową serię S po raz pierwszy, wzrok przyciąga wzornictwo maski silnika. Dla bardziej wtajemniczonych staje się jasne, że największe ciągniki Valtra otrzymały kabinę z mniejszej serii Q. Zajrzyjmy najpierw pod maskę, gdzie nadal mruczy 6-cylindrowy silnik AGCO Power o poj. 8,4 l. W sześciu modelach (od S 286 do S 416) rozwija moc od 280 do 420 KM. Pięć mniejszych modeli ma dodatkowe doładowanie mocą 30 KM. We flagowym ciągniku S 416 moc maksymalna 420 KM, osiągana przy 1850 obr./min, jest dostępna niezależnie od charakteru prac.

image
Przestronne wejście i przydatne detale, tj. przyłącze powietrzne czy bieguny akumulatora itp.
FOTO: Hubert Wilmer

Wyposażona w tylko jedną turbosprężarkę jednostka napędowa spełnia normę Stage V bez układu recyrkulacji spalin. Powiększony do 630 l zbiornik oleju napędowego powinien wystarczyć nawet na długie dni pracy.

Jaka przekładnia bezstopniowa jest w nowych ciągnikach Valtra S?

W układzie przeniesienia napędu Finowie ponownie zastosowali bezstopniową przekładnię ML 260 z dwoma zakresami prędkości, którą znamy ze starej serii Fendt 900 Vario. Według producenta wprowadzono jednak modyfikacje w zwolnicach, aby bezpiecznie przenosiły większy moment obrotowy. W przednim moście nie wprowadzono żadnych zmian, gdyż amortyzowana hydraulicznie oś Dana dowiodła swojej wartości, zwłaszcza że w przyszłości prędkość maksymalna 60 km/h nie będzie dostępna w serii S. Bez zmian pozostały także rozstawy osi, wynoszące 3,11 m oraz maksymalne rozmiary kół (2,15 m).

Ile waży Valtra S?

To samo dotyczy również prędkości WOM. Przy zakupie ciągnika nadal trzeba będzie wybierać między kombinacjami 540E/1000 lub 1000/1000E. Valtra informuje, że masa własna nowego ciągnika serii S wynosi 12 t, a dopuszczalna masa całkowita to nadal 18 t przy prędkości 40 km/h lub 16 t przy prędkości 50 km/h.

image
Bursztynowy – to kolor nowego Bossa, czyli flagowego modelu najpotężniejszej serii S fińskiego producenta. Dostępne są oczywiście także pozostałe kolory z palety Valtry.
FOTO: Hubert Wilmer

Ile udźwignie Valtra S 416?

Żadnych modyfikacji nie wymagał ani podnośnik, który według producenta udźwignie 12 t, ani złącza hydrauliczne z dźwignią niwelującą ciśnienie w układzie. Nowością jest jednak możliwość fabrycznego doposażenia osiowej pompy tłokowej w pompę zębatą, co zapewnia wydatek oleju ok. 200 l/min już przy 1650 obr./min silnika.

image
Z tyłu nie brakuje niczego. Maksymalny wydatek oleju sięga 400 l/min, a udźwig podnośnika 12 t. W dachu są także dodatkowe kierunkowskazy.
FOTO: Hubert Wilmer

Mocna hydraulika we flagowym ciągniku z Suolahti

Jeśli jednak nawet to nie wystarczy, opcjonalnie można zamówić drugą osiową pompę tłokową, aby uzyskać imponujący wydatek, sięgający 400 l/min. Pompy dostarczają olej do 9 zaworów sterujących (3 pary wyjść z przodu i 6 par z tyłu), z których jeden ma przewody o średnicy ¾ cala, co zapewnia przepływ do 170 l/min, zamiast standardowego 140 l/min. Valtra S ma dwa oddzielne układy olejowe: przekładniowy i hydrauliczny, co w połączeniu ze zwiększoną do 75 l ilością dostępnego oleju hydraulicznego, zapewnia bezpieczeństwo przekładni i wydajność pracy.

Czy kabina zaczerpnięta z serii Q jest wygodna?

Nowy Boss ma sprawdzoną kabinę, którą znamy z modeli Valtra N, T i Q. Charakteryzuje się ona przestronnym wejściem oraz hydropneumatycznym zawieszeniem AutoComfort. Nowa seria ma również opcję wyposażenia TwinTrac, umożliwiającą wygodną pracę tyłem do przodu oraz kabinę Skyview.

image
Nowa kabina zamiast deski rozdzielczej ma wyświetlacz na słupku A. Obsługa podłokietnika SmartTouch jest spójna w ciągnikach Valtra od serii N do S. Dostępny jest również system TwinTrac.
FOTO: Hubert Wilmer

Po zajęciu miejsca na fotelu kierowca Valtry od razu czuje się komfortowo, m.in. dzięki podłokietnikowi SmartTouch i znanemu terminalowi obsługowemu. Kilka słów krytyki kierujemy jedynie w stronę wahliwego przycisku sterującego tylnym podnośnikiem. Na pochwałę zasługuje natomiast wyświetlacz na słupku A i jasne kolory w menu. Dobrze, że w Valtrze jeszcze nie przyjęły się stonowane kolory, które są obecnie bardziej popularne wśród projektantów.

Valtra wprowadziła również automatyczne zawracanie SmartTurn

Wraz z wprowadzeniem nowej serii S Valtra zapoczątkowała szóstą generację ciągników, dodając jednocześnie drobne aktualizacje, np. autonomiczne zawracanie SmartTurn, które szczegółowo zaprezentujemy w kolejnych wydaniach profi. Z nowym wzornictwem, kabiną wprowadzoną wraz z serią Q, a także mocniejszym o 15 KM flagowym modelem S 416, fińskie ciągniki ruszają na linię produkcyjną, która teraz jest już w rodzimym Suolahti.

Całości Bossa dopełniają elementy, tj. znacznie zwiększona moc hydrauliczna, a także wiele drobnych szczegółów, jak choćby słupki mostkujące na stopniach lub wiele opcji oświetlenia, aż po podświetlany emblemat z przodu maski. Jak to wszystko wpłynie na cenę katalogową nowej serii S? W momencie oddania tego wydania do druku producent jeszcze nie był w stanie nam powiedzieć.

Artykuł pochodzi z magazynu profi - Profesjonalna Technika Rolnicza z wydania 1-2024.

H. Wilmer, opr. aj

30. marzec 2025 06:19