
Koniec z opinią o przegubowych ładowarkach teleskopowych, że są za wysokie lub mają zbyt słaby napęd, przynajmniej jeśli chodzi o teleskopowe ładowarki kołowe przegubowe marki JCB. Model TM 320 był do niektórych zastosowań za wysoki, a mniejszy TM 220 z mocą 55 kW/74 KM przy niektórych zadaniach osiągał granice wydajności. Lukę między tymi dwoma modelami ma wypełnić nowy TM 280S o udźwigu nominalnym 2,8 t i mocy 96 kW/130 KM. Ponadto nowa ładowarka wprowadza do tego segmentu maszyn znane już komponenty oraz hybrydową przekładnię hydrostatyczno-mechaniczną DualTech.
Czym nowa ładowarka przegubowa JCB TM 280S różni się od większego TM 320?
Choć TM 280S zaprojektowano od nowa, jej konstrukcja opiera się na większym modelu TM 320, ma jednak bardziej kompaktowe gabaryty. Szerokość zewnętrzną zmniejszono do minimum 210 cm, mimo że maszyna porusza się na dużych osiach z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu (30% blokady). Udało się to osiągnąć dzięki 20-calowym oponom i felgom o małym odsadzeniu. Dodatkowo ładowarka jest o 20 cm niższa.
Co oferuje wnętrze nowej ładowarki przegubowej TM 280S?
Mimo to producent w TM 280S zastosował kabinę z większych braci. Przyjrzyjmy się więc od razu stanowisku operatora. Wnętrze kabiny jest szerokie na 1,40 m, co zapewnia dużo miejsca jak na ładowarkę tej klasy, jednak w podłodze wciąż znajduje się tunel przekładni.
Joystick ma prostą konstrukcję, a funkcjami steruje się intuicyjnie. Jedynie dźwignię rewersu po lewej stronie można pomylić z kierunkowskazem, a korzystać z niej można tylko naprzemiennie z przełącznikiem kierunku jazdy na joysticku.
Jak wysoko podnosi ładowarka JCB TM 280S?
Gabaryty TM 320 mają przełożenie również na wysięgnik teleskopowy wraz z kinematyką sterowania osprzętem. Podana przez producenta siła wyrywająca wynosi 6260 kg. Jednak wysięgnik jest krótszy o dobre 20 cm. Zmierzona podczas testu wysokość podnoszenia w punkcie obrotu wynosi 5,02 m.
Siłowniki prowadzenia równoległego są umieszczone po prawej i lewej stronie wysięgnika w celu zapewnienia równomiernego rozkładu sił. Ogranicza to jednak widoczność do przodu przy podniesionym wysięgniku teleskopowym. Maszyna jest dostępna opcjonalnie z mocowaniem narzędzi Q-Fit lub Euro.
Jaką przekładnie JCB zastosowało w ładowarce TM 280S?
Z ładowarek teleskopowych znana jest zasada działania nowej przekładni DualTech, która z prędkością maksymalną 40 km/h jest na razie stosowana tylko w