Odwiedziliśmy jednego z rolników w północnej Wielkopolsce. W 2010 roku kupił nowego Fendta 714 Vario TMS. Wygląd zewnętrzny ciągnika oraz stan wnętrza kabiny zdradzały, że ciągnik nadal intensywnie pracuje w gospodarstwie. Trudno się dziwić, skoro wyposażony jest w ładowacz czołowy, a rolnik oprócz prawie 100 ha, prowadzi także intensywną hodowlę trzody chlewnej. Tam zawsze jest praca dla takiego zestawu. Wewnątrz kabiny był także komputer opryskiwacza, wnioskujemy więc, że ciągnik wykonuje prace w szerokim zakresie. Te najcięższe są zarezerwowane dla mocniejszego i nowszego Fendta 826 Vario, choć 714 również pracuje z ciężkim, 4–skibowym pługiem Kuhn VariMaster 150 lub 4–metrowym, aktywnym agregatem uprawowo–siewnym, którego masa własna wynosi ok. 3800 kg.
Mocny podnośnik Fendta 714
Trzeba przyznać, że podnośnik Fendta 714 jest jego mocną stroną, podobnie jak rozłożenie masy – duża jej część spoczywa na przedniej osi, co ułatwia dociążenie w uprawie. Wygląd zewnętrzny, choć cieszy oko, nie jest najważniejszy. Nas bardziej interesowało, jak mechanizmy Fendta 714 Vario TMS zniosły trudy codziennej eksploatacji.
Fendt 714 Vario TMS na hamowni!
Zmierzyliśmy moc dostępną na WOM oraz zużycie paliwa zgodnie z procedurą kodu 2. wg OECD, a następnie porównaliśmy uzyskane wartości z wynikami uzyskanymi na hamowni przez nowego Fendta 714 Vario TMS w 2010 roku.
Krzepki jak za młodu
Pierwsze wyniki maszyny używanej okazały się wyjątkowo optymistyczne dla właściciela sprzętu. Moc maksymalna dostępna na WOM (106,3 kW/144,6 KM) okazała się identyczna, jak w nowym 714 Vario TMS (106,4 kW/144,7 KM), a moc nominalna (98,7 kW/134,2 KM) była nawet o blisko 4 kW wyższa niż dla nowego ciągnika testowanego w laboratorium DLG, który w 2010 roku osiągnął 94,8 kW/128,9 KM.
Moc kosztem spalania
Okazało się jednak, że utrzymanie fabrycznych parametrów mocy w ciągniku używanym po 6600 godzinach pracy jest okupione większym godzinowym zużyciem paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że w 2010 roku nowy Fendt 714 Vario TMS osiągnął dobre wyniki w zakresie zużycia paliwa.
Pobierz za darmo!
Planujesz zakup używanego Fendta? Chcesz wiedzieć na co zwrócić uwagę przy zakupie? Pobierz za darmo nasz test używanego 10-letniego 714 Vario TMS!
Po wypełnieniu poniższego formularza otrzymasz link do pobrania artykułu.