W marcu 2020 roku Valtra oraz fińskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne Elisa zaprezentowały ciągnik z systemem zdalnego sterowania korzystającym z sieci komórkowej 5G. Efekt współpracy obu firm przedstawiono podczas otwarcia salonu Elisa 5G w Helsinkach. Prototypowy ciągnik jest w stanie pracować w sposób bezpieczny pod komendą operatora znajdującego się nawet setki kilometrów od niego.
– Ciągniki sterowane zdalnie drogą radiową istnieją i są używane od lat, ale ich systemy zawsze wymagały kontaktu wzrokowego operatora z maszyną. Sieć 5G całkowicie odmienia tę technologię. Umożliwia zdalne kierowanie ciągnikiem dosłownie z każdego miejsca na świecie – wyjaśnia Mikko Lehikoinen, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Valtra.
– Elisa jest fińskim i międzynarodowym pionierem technologii 5G. Będący owocem współpracy z Valtrą zdalnie sterowany ciągnik przyciągnął ogromne zainteresowanie podczas otwarcia salonu Elisa 5G. Usługi i rozwiązania działające w sieci 5G zwiększą znacznie możliwości konsumentów i firm, a także otworzą przed nimi zupełnie nowatorskie perspektywy. Namacalnym przykładem tego jest zaprezentowany ciągnik – traktorzysta nie musi siedzieć w kabinie, by nim kierować. Zależy nam, by świat przyszłości był miejscem zrównoważonym dzięki cyfryzacji. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi usług opartych na technologii 5G – dodaje Kimmo Pentikäinen, wiceprezes ds. rozwoju rynku w firmie Elisa.
Sterowanie ciągnikiem z drugiego końca świata
Zdalne sterowanie ciągnikiem jest możliwe dzięki zainstalowanemu w ciągniku modemowi 5G oraz kamerze wideo, której kąt widzenia wynosi 360°. Przepustowość sieci komórkowej 5G jest tak duża, że obraz z kamery w rozdzielczości 4K przesyła w czasie rzeczywistym do okularów wirtualnej rzeczywistości. Traktorzysta zakładając okulary VR może znajdować się na drugim końcu świata i bez problemu będzie w stanie kierować ciągnikiem. Dobrze widzi otoczenie ciągnika i może się rozglądać dookoła, obracając głową w dowolnym kierunku. Układ zdalnego sterowania przekazuje sygnały sterujące ciągnikiem przez komercyjną i dobrze zabezpieczoną sieć 5G firmy Elisa.
– Podczas jazdy ciągnikiem trzeba „czuć w rękach”, gdy on skręca. Sieć 5G ma bardzo dużą przepustowość i jest w stanie przekazać to wrażenie w czasie rzeczywistym – tłumaczy Lehikoinen.
Krok od pojazdów autonomicznych
Technologie zdalnego sterowania to krok naprzód ku pojazdom autonomicznym. Według fińskiego producenta ciągników mogą one być szerzej dostępne już w kolejnej dekadzie XXI wieku. Zdalne sterowanie umożliwia kierowanie ciągnikami bezzałogowymi, które pracują w trudnych warunkach niebezpiecznych dla człowieka. W ten sposób wzrośnie zakres zastosowań i wszechstronność maszyn. Valtra prowadziła już program zdalnie sterowanych ciągników z pomocą przedsiębiorstwa Finavia, operatora lotnisk.
– Zamierzamy nadal rozwijać badania i prace nad zastosowaniami systemów zdalnego sterowania. Kolejnym etapem będzie rozwiązanie jakości przesyłanego obrazu właściwej dla poszczególnych zadań pracy. Ustalimy też, w jaki sposób można rozszerzyć zdalne sterowanie za pomocą czujników przesyłających dane przydatne operatorowi maszyny – kończy Lehikoinen.
Technologie oferowane w ciągnikach Valtra już uwzględniają systemy zdalnego sterowania. Przykładem jest system telemetrii Valtra Connect, który działa w ponad 3000 ciągników Valtra na całym świecie.
fot. firmowe