r e k l a m a

Partner serwisu

Polak i kosmiczna technologia John Deere Expert Alert

Polak i kosmiczna technologia John Deere Expert Alert

Czy oprogramowanie ciągnika może bezbłędnie wykryć jego nawet najmniejszą usterkę? W tej chwili, nie jest to jeszcze możliwe, ale w centrali John Deere pracuje na tym Piotr Grabiński, który udoskonala system diagnostyczny Expert Alert.

r e k l a m a




Bezawaryjna praca ciągnika to marzenie każdego rolnika, bez względu na to, czy prowadzi rodzinne gospodarstwo, czy jest właścicielem przedsiębiorstwa działającego na tysiącach hektarów. W 2017 roku firma John Deere opracowała program Expert Alerts, który zbiera dane w maszynach John Deere w aplikacji JD Link i bezprzewodowo przesyła informacje do dilerów o potencjalnych problemach z daną częścią maszyny. Następnie generowane jest zalecenie rozwiązania powstałej usterki. 

John Deere Expert Alert

Program Expert Alert umożliwia dilerom marki John Deere wczesną diagnozę usterki i proaktywną obsługę maszyn. To z kolei wydłuży czas bezawaryjnej pracy maszyny, zwiększając jej wydajność i rentowność przedsiębiorstwa, w którym pracuje. Udoskonalanie systemu Expert Alert to jedno z głównych zadań Piotra Grabińskiego, który w 2018 roku przeniósł się do centrali Johna Deere’a w Mannheim. Tam objął stanowisko analityka danych wsparcia technicznego i rozpoczął budowę struktur nowego działu wsparcia telematyki ciągników.

– W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie udało się nam w wykorzystać informacje z maszyn do powiadamiania klientów o zbliżającej się awarii i możliwości naprawy. Powierzyliśmy Piotrowi wdrożenie tego w ciągnikach produkowanych w Mannheim, natomiast wpadł on na przeszkodę: nowe unijne przepisy RODO. Ale Piotr współpracował z różnymi zespołami i opracował narzędzia automatyzujące, formularze zgody, sposoby wyłączania transmisji danych w przypadku zmiany sprzętu przez klientów. Naprawdę jestem pod wrażeniem – mówi Chris Davison, globalny dyrektor platformy ciągników John Deere.

Zobacz także

JD Link w Europie jako opcja

Wszystkie duże ciągniki produkowane w Stanach Zjednoczonych są od 2014 roku standardowo wyposażane w JD link, a w Europie jest to opcja dodatkowa. Dlatego jednym z kluczowych zadań Piotra Grabińskiego jest szkolenie, uświadamianie klientów i dilerów oraz zachęcanie do korzystania z platformy JD Link, której użycie może być kluczowe dla zaoszczędzenia czasu pracy w przypadku ewentualnej awarii. 

– Udało nam się opracować formularz zgody dla klientów, który pozwala faktycznie otrzymywać dane z ich maszyn w aplikacji i porównywać je z innymi źródłami danych. Dziś około 12% klientów wyraża zgodę na odczyt danych, ale odsetek ten moim zdaniem wzrośnie do 50% i więcej. Niektórzy dealerzy, głównie z Wielkiej Brytanii, Francji lub Hiszpanii, a także w południowo-wschodniej Europie już znają korzyści wynikające z monitoringu stanu ciągnika, ale jest wiele krajów i dealerów w UE, którzy do tego nadal podchodzą niechętnie – komentuje Piotr Grabiński.

W John Deere, jak w NASA

W siedzibie John Deere w Mannheim jest Centrum Monitorowania wyposażone w nowoczesne, 65–calowe ekrany. Technologia jest zbliżona do tej z NASA – ekrany wskazują, gdzie aktualnie poruszają się ciągniki i jaki jest ich stan techniczny, uwzględniają wszystkie alerty z ostatnich pięciu dni.

– Codziennie rano rewidujemy mapę maszyn, aby sprawdzić, czy mamy jakieś nowe kody błędów, które mogą oznaczać… nowy rodzaj awarii. Każdy nowy przypadek to dla nas temat do analizy. W przeszłości czekaliśmy na zgłoszenie roszczenia od klienta, teraz możemy je wyprzedzić. Ważne jest to, że nie działam sam, ale jestem w zespole, w którym mamy absolutnie genialnych ludzi, z działu walidacji i weryfikacji produktu, działu jakości i niezawodności, działu serwisu oraz… działu analizy danych. W pojedynkę niewiele można zdziałać. Naszym celem jest, aby wszystkie nasze alerty były w 100% prognostyczne. Wówczas, wykorzystując algorytmy i sztuczną inteligencję, bylibyśmy naprawdę bardzo proaktywni w wykrywaniu potencjalnych problemów – kontynuuje Piotr Grabiński.

Czy możliwe jest zdalne wykrywanie usterek przez inteligentny program komputerowy ze 100% skutecznością? Nasz rodak jest przekonany że, pewnego dnia tak się stanie, a przynajmniej w przypadku usterek, które można wykryć elektrycznie lub elektronicznie. Zależy to głównie od liczby i rozmieszczenia czujników w maszynie oraz skutecznego oprogramowania, które na podstawie pozyskanych sygnałów będzie w stanie zdalnie wykryć nieprawidłowości w parametrach pracy ciągnika.

 

– Dziś nie wszystko da się zmierzyć i zobaczyć bezprzewodowo, ale pracujemy nad tym. Jesteśmy na etapie definiowania potrzeb zarówno technicznych, jak i procesowych tak, aby za kilka lat każdą usterkę dało się przewidzieć wystarczająco wcześnie, aby zapobiec jej całkowicie, zaplanować przestój lub ograniczyć go do absolutnego minimum – doprecyzowuje Piotr Grabiński.

opr. aj

Nie znasz jeszcze magazynu profi? 

Zamów bezpłatny egzemplarz
Okładka Profi

Zobacz także

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody