Wał odbioru mocy
W ciągniku powinna być dostępna prędkość WOM odpowiednia do maszyny towarzyszącej: 540 lub 1000 obr./min. Do lżejszych prac jak np. zgrabianie przydatne mogą być ekonomiczne prędkości WOM umożliwiające pracę z niższą prędkością obrotową silnika, co obniża zużycie paliwa i hałas w kabinie. Dodatkowym atutem może być automatyka wałka, która rozłącza napęd podczas podnoszenia maszyny np. na uwrociu czy przejazdach. Dla utrzymania stałych obrotów silnika a co za tym idzie obrotów wałka ciągnik powinien być wyposażony w system umożliwiający ustawienie obrotów silnika na zadanym poziomie. Znaczenie ma także liczba wpustów na wałku jego średnica, a przede wszystkim możliwość zmiany końcówki na inną, w razie potrzeby dopasowania do wałka współpracującej maszyny.
Układ hydrauliczny
Odpowiednia liczba sekcji hydraulicznych to podstawa. Niektóre z maszyn do zbioru zielonek wymagają aż czterech par złączy. Należy zwrócić uwagę na końcówki złączy, czy rozdzielacz hydrauliczny jest z sekcją pływającą umożliwiającą swobodny ruch siłownika na skutek działających na niego sił oraz funkcję regulacji wydatku hydraulicznego. Coraz większe uznanie zyskuje układ Power Beyond, który powoduje, że maszyna sama decyduje o tym ile oleju potrzebuje i pompa hydrauliczna pracuje tylko wtedy, kiedy jest potrzebny wydatek oleju.
Tylny i przedni TUZ
Układy zawieszenia mogą być regulowane mechanicznie lub elektronicznie, co wpływa m.in. na wygodę podczas zaczepiania. Dla wypoziomowania maszyny istotnym elementem jest możliwość dwustronnego regulowania wysokości wieszaka. Ważne są również stabilizatory łączników dolnych, które w pozycjach transportowych blokują maszynę i poprawiają stabilność ciągnika. Jeśli chcesz zaczepić maszynę na przednim TUZ, warto zwrócić uwagę czy ma on amortyzację wstrząsów.
To tylko najważniejsze elementy, które mogą poprawić wygodę pracy z maszynami do zbioru zielonek. Nie należy jednak zapomnieć o kwestiach związanych z przekładnią umożliwiającą dopasowanie obrotów silnika i prędkości jazdy oraz samej ergonomii ciągnika.
fot. firmowe
opr. pj