StoryEditor

Fendt na Agrotechu w Kielcach

Na targach w Kielcach mogliśmy zobaczyć gamę ciągników marki Fendt, opryskiwacz zaczepiany RoGator i kombajn zbożowy.

19.03.2019., 00:00h
Dużą wydajność zapewnia wtrysk comnon rail i czterozaworowe silniki marki Deutz (poj. 4,04 l). O spełnienie norm emisji spalin troszczy się system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i bezobsługowy filtr cząstek stałych SCF. Jego zaletą jest to, że oczyszczanie, odbywa się bez konieczności dodatkowego wtrysku paliwa, co ogranicza zużycie paliwa i chroni środowisko.

Kabina

Wsiadając do ciągnika Fendt 500 Vario traktorzysta zajmuje miejsce w ergonomicznej kabinie VisioPlus, z której ma dobrą widoczność. Podczas pracy z ładowaczem czołowym przydaje się zagięta na dach przednia szyba. Standardowo montowana amortyzacja osi przedniej zwiększa wygodę i ogranicza zmęczenie, co wpływa na bezpieczeństwo pracy.
Zależnie od potrzeb można zdecydować się na jeden z dwóch terminali dotykowych o rozmiarze 7 lub 10,4 cala. Pozwalają one na łatwy dostęp do programowanie pracy na uwrociach pola, programowanie hydrauliki, ustawianie prędkości tempomatu i obrotów silnika. Poza tym dzięki systemowi VarioDoc Pro można zbierać informacje o wykonywanych pracach, ich dokumentowanie i przesyłanie do gospodarstwa.

Przekładnia Vario

Napęd z silnika trafia do bezstopniowej przekładni Vario ML 90. Pozwala ona na jazdę z prędkością od 0,02 do 50 km/h. Prędkości super pełzające są dostępne w standardzie. Jedną z istotniejszych cech przekładni Vario jest możliwość dobrania prędkości do wykonywanych prac i jej zmiany bez przerywania napędu. W standardzie ciągnik ma system TMS, który zarządza pracą silnika i przekładni w taki sposób, aby ograniczyć zużycie paliwa.

Hydraulika i TUZ

Plusem ciągników Fendt są oddzielne układy hydrauliczne. Dzięki temu olej z przekładni nie miesza się z olejem hydraulicznym, który "opuszcza" ciągnik, więc nie ma obaw o zabrudzenie przekładni. Jak wyjaśnia firma Fendt, zewnętrzny układ hydrauliczny ciągnika 500 Vario, to maksymalnie 5 par wyjść hydraulicznych z tyłu i dwie z przodu.

Traktor ma zmiennowydatkową pompę hydrauliczną o wydatku 75, 110 lub 158 l/min. Wszystkie zawory hydrauliczne sterowane są elektrycznie z kabiny ciągnika, możliwe jest również sterowanie jednym zaworem z zewnątrz. Sterowanie przepływem oleju, czasem pracy poszczególnych zaworów, funkcją priorytetu odbywa się z kabiny ciągnika przez Varioterminal. Do dyspozycji z tyłu mamy TUZ z elektrohydraulicznym sterowaniem. Przedni TUZ występuje w wariancie bez lub z elektrohydraulicznym sterowaniem jak i z funkcją odciążania.  Maksymalny udźwig tylnego podnośnika to 7780 daN, przedniego 3420 daN. Maksymalna masa całkowita to 10,5 t.

Na targach Agrotech był też kompaktowy ciągnik Fendt 1050 Vario o mocy do 517 KM. Cechuje go wszechstronne zastosowanie do prac transportowych (60 km/h) lub ciężkich prac z WOM. Były też mniejsze modele, np. Fendt 312 Vario. Poza tym zwiedzający mogli zobaczyć opryskiwacz zaczepiany RoGator i kombajn zbożowy.

oprac. jj
fot. Jan Józefowicz
23. listopad 2024 10:39