StoryEditor

Ciągniki „rozmawiają” w chmurze

Koncern Same Deutz-Fahr wprowadza system SDF Data Platform.

14.12.2020., 00:00h

Celem nowej platformy danych ma być poprawa wydajności sprzętu, a także przewidywanie zdarzeń losowych w ciągnikach, m.in. na podstawie analizy cykli działalności rolniczej.

Nowe usługi

Ciągniki i maszyny do zbioru, oprócz dostarczania energii mechanicznej, hydraulicznej i elektrycznej, zapewnią również cyfrowe połączenie z platformą danych SDF, stając się centrum ich gromadzenia. Jak wyjaśnia SDF, dane te odpowiednio przetworzone i przechowywane na Platformie Danych SDF umożliwią dostarczenie klientom końcowym nowych usług i produktów. 

Chmura 

Głównym punktem podczas definiowaniu platformy było stworzenie otwartego ekosystemu, który połączy różne źródła danych i będzie łatwy w obsłudze. Aby to osiągnąć SDF wraz z kilkoma firmami opracowała infrastrukturę chmury cyfrowej, opartą na zaawansowanych możliwościach sztucznej inteligencji. Istotne znaczenie ma elastyczność chmury danych, która może je gromadzić, przechowywać i  przetwarzać oraz udostępniać informacje między podłączonymi pojazdami.

Przewidywanie usterek

Zebrane informacje mają poprawić tzw. wydajność operacyjną i usprawnić planowanie produkcji w gospodarstwie. Zapewni to rolnikom aktualny wgląd w wykorzystanie pojazdów i aktualny ich stan, techniczny aby móc przewidywać awarie lub usterki, które mogą zmniejszyć wydajność pracy.

Ta inicjatywa koncernu SDF dotyczy zarówno nowych pojazdów, wstępnie wyposażonym w możliwość podłączenia jednostki sterującej z systemem łączności i istniejącej floty za pomocą rozwiązań oferowanych na rynku.

Dane z pojazdów

Ponadto, wykorzystując dane zebrane z podłączonych pojazdów, SDF będzie w stanie zaoferować nowe usługi o wartości dodanej, takie jak przewidywanie zdarzeń losowych w sprzęcie, zarządzanie flotą i rolnictwo precyzyjne. Pozwoli to na przykład na stałe monitorowanie osiągów pojazdu i możliwość wprowadzania zmian lub dostosowań w odpowiednim czasie.

Czujniki

Możliwość zbierania danych nie tylko z ciągników, ale także z podłączonych narzędzi i czujników w terenie dodatkowo wzbogaca możliwość oferowania przez SDF dodatkowych usług dla klienta końcowego, na przykład w odniesieniu do rodzaju wykonywanej pracy i warunki, w jakich jest przeprowadzana.

Wielu dostawców

Wreszcie, możliwość udostępniania zebranych danych za pomocą aplikacji do cyfrowego rolnictwa opracowanych przez strony trzecie umożliwia integrację pojazdów SDF w scenariuszu wielu dostawców: dodatkowa wartość dodana dla klienta końcowego, biorąc pod uwagę obecność w wielu gospodarstwach maszyn różnych producentów jeszcze nie umożliwiono „dialogu” między nimi.

opr. jj

17. maj 2024 08:22