Troska o ochronę środowiska sprawia, że inżynierowie coraz intensywniej pracują nad pojazdami: autonomicznymi i elektrycznymi. Firma BKT sygnalizuje, że jest gotowa na takie wyzwania, oferując szereg rozwiązań opartych na prawie 30-letnim doświadczeniu w produkcji ogumienia.
Wzmocniona stopka
Ze względu na wysoki moment obrotowy występujący w pojazdach z napędem elektrycznych konieczna jest modyfikacja ogumienia. Wzmocnienia wymaga stopka stykająca się z obręczą koła. Bywa też, że trzeba zmniejszyć głębokość bieżnika.
Poza tym trwają prace nad specjalnymi mieszankami do ogumienia, które można będzie wykorzystywać w niższych temperaturach i transporcie masywniejszych ładunków.
Nanomateriały
BKT opracowuje także mieszanki, które znajdą zastosowanie w oponach przyszłości. Mowa tu o nanomateriałach i nanozwiązkach, które pozwalają uzyskać stabilność termiczną i mechaniczną. Ponadto Centrum Badawczo-Rozwojowe BKT prowadzi badania i eksperymenty nanotechnologiczne na włóknach naturalnych, takich jak nanoglinka i nanoceluloza.
Grafen
Kolejnym elementem testowanym przez indyjską firmę jest grafen, który ma większą odporność na ścieranie i przebicie, większą wytrzymałość na rozciąganie, a także mniejsze opory toczenia i wyjątkowo długą żywotność.
Grafen charakteryzuje szczególna wytrzymałość i elastyczność. Wystarczy wziąć pod uwagę, że materiał ten jest 200 razy bardziej wytrzymały i 6 razy elastyczniejszy niż stal. Jest uważany za najcieńszy i najbardziej sprężysty materiał na świecie. Poza tym ma wyjątkowo wysoką przewodność ciepła. To właściwości, które czynią go idealnym materiałem do pracy w ciężkich warunkach.
Zużycie bieżnika
Podczas badań ogumienia stosuje się czujniki przymocowane do opon. Dzięki temu uzyskuje się szczegółowe informacje dotyczące, np. zużycia bieżnika. Ma to istotne znaczenie przy dużych obciążeniach eksploatacyjnych w pojazdach rolniczych, w których ciśnienie powietrza można dostosować do zwięzłości gruntu, aby ograniczyć zużycie opon.
Śledzenie satelitarne
Technologia BKT Spotech może dostarczyć informacji o dokładnym położeniu sprzętu przez śledzenie satelitarne. System rejestruje wszystkie ruchy poprzeczne, wzdłużne i pionowe oraz występujące siły, a także prędkość, czas trwania cyklu i inne parametry, co pozwala na szczegółową analizę pracy opon na danej maszynie.
opr. jj