Spadek rejestracji w pierwszym kwartale 2023 roku
W marcu 2023 roku zarejestrowano 1011 nowych ciągników, czyli najmniej w porównaniu z marcem 2022 roku (1194 rejestracje) i 2021 roku (1409 rejestracji). Z kolei w ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku zarejestrowano 2505 nowych ciągników czyli o 212 mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – tym samym zanotowano spadek o 7,8%.
Najlepiej sprzedające się ciągniki w pierwszym kwartale 2023 roku
Podobnie jak w styczniu, również w marcu nastąpiła zmiana na pozycji lidera sprzedaży. Choć różnica jest niewielka, po pierwszym kwartale 2023 roku to John Deere, a nie New Holland, przewodzi stawce rejestracji nowych ciągników w Polsce. W pierwszym kwartale bieżącego roku zarejestrowano 416 ciągniki John Deere (o 52 więcej niż przed rokiem), a udziały marki w rynku na koniec marca wyniosły 16,6%, czyli o 3,2 punktu procentowego więcej niż rok wcześniej.
Marka New Holland w pierwszym kwartale br. zajmuje drugie miejsce z 406 rejestracjami (o 98 mniej niż w 2022 roku). Udziały tej marki w sprzedaży w okresie od stycznia do marca wyniosły 16,2%, to o 2,3 pp mniej niż rok wcześniej.
Na trzecim miejscu uplasowała się Kubota z 285 rejestracjami. To wynik niższy o 27 mniej niż przed rokiem. Udziały tej marki w rynku nowych maszyn wynoszą 11,4%.
Na czwartym miejscu jest marka Deutz-Fahr z wynikiem 242, czyli o 66 zarejestrowanych maszyn więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Tym samym Deutz-Fahr osiąga 9,7% udziałów rynkowych, to o 3,2 punktu procentowego więcej niż po trzech miesiącach 2022 roku.
Case IH zajmuje piąte miejsce pod względem rejestracji nowych ciągników z wynikiem 157, co stanowi 6,3% udziału w rynku.
Kto zyskał w rejestracjach ciągników w pierwszym kwartale 2023 r.?
Porównując zestawienie rejestracji z pierwszego kwartału 2023 roku z analogicznym okresem roku poprzedniego, najwięcej zyskał Deutz-Fahr, który sprzedał aż 66 ciągników więcej. Sporo zyskał również John Deere, który odnotowując przyrost rejestracji o 52 zasiadł na pozycji lidera sprzedaży nowych ciągników w I kwartale 2023 roku. Uzyskał przy tył udział w rynku sięgający 16,6%.
Jednak zmiana na pierwszym miejscu w rankingu to także efekt spadku sprzedaży niebieskich ciągników. Wszak w pierwszych miesiącach br. marka New Holland odnotowała aż o 98 rejestracji mniej w porównaniu z 1 kwartałem 2022 r. To jednocześnie największy spadek wśród wszystkich notowanych marek ciągników.
Dużo zyskały także Valtra (o 35) i Solis (o 30 rejestracji więcej) wskakując dzięki temu odpowiednio na miejsce 7 (z 10) i na 12 (z miejsca 15). W tym trudnym pierwszym kwartale 2023 roku Valtra zwiększyła liczbę rejestracji o 36,5% osiągając udział w rynku nowych ciągników na poziomie 5,2%. Jednak rozpatrując procentowy wzrost sprzedaży, zwycięzcą jest Solis z 54,5-procentowym wzrostem w porównaniu do 1 kwartału 2022 r. Drugie miejsce w tej kategorii zajmuje Deutz-Fahr (37,5% wzrost), a trzecie wspomniana Valtra.
Która marka notuje spadek sprzedaży ciągników?
Jeśli spadek sprzedaży rozpatrywać w liczbie rejestracji, to w okresie od stycznia do marca najwięcej (w porównaniu analogicznym okresem poprzedniego roku) stracił New Holland, bo aż 98 ciągników. Ujęciu procentowym to spadek o „zaledwie” 19,4%. Dużo większe straty w ujęciu procentowym poniosły marki: Lovol (o 64 rejestracji mniej i spadek o 75,3%), Zetor (o 63 rejestracji mniej i spadek o 39,6%) oraz Case IH (o 78 rejestracji mniej i spadek o 33,2%). Znacznie gorzej na początku tego roku sprzedają się również marki Tym (o 10 rejestracji mniej, czyli spadek o 40%) i Landini (o 7 rejestracji mniej, czyli spadek o 35%). Z wiadomych przyczyn stawkę zamyka marka Ursus z rejestracją jednego ciągnika w pierwszym kwartale 2023 roku.
opr. Artur Jakubek
źródło CEPiK
fot. Jakubek