
Historia firmy Continental w segmencie opon rolniczych jest pełna zwrotów akcji. Na początku lat 2000 Continental nie ograniczał się wyłącznie do produkcji opon. Mocno inwestował w rozwój systemów elektronicznych do pojazdów, stając się jednym z wiodących dostawców czujników i systemów elektronicznych dla przemysłu motoryzacyjnego. Ta dywersyfikacja działalności pozwoliła firmie zdobyć pozycję jednego z największych dostawców dla branży motoryzacyjnej, konkurującego nie tylko z producentami opon, ale także z firmami takimi jak Bosch.
Continental wydzierżawia firmie Mitas dział opon rolniczych
W 2004 roku firma podjęła strategiczną decyzję o wydzierżawieniu swojego działu opon rolniczych firmie Mitas. Umowa ta miała obowiązywać do 2019 roku. Jednak w 2015 roku nastąpił nieoczekiwany zwrot – Mitas został przejęty przez Trelleborg, co skłoniło Continental do rewizji swojej strategii. W 2017 roku Continental podjął decyzję o powrocie na rynek opon rolniczych pod własną marką. Kluczowym elementem tej strategii było wykorzystanie fabryki w Lousado, która wcześniej należała do portugalskiej firmy Mabor. Zakład ten, przejęty przez Continental w latach 90., został zmodernizowany i dostosowany do produkcji opon wysokich osiągów, w tym opon rolniczych.
Jakie technologie kryją opony rolnicze?
Strategia 2030 opiera się na kilku kluczowych filarach technologicznych. Jednym z nich jest technologia N-flex, która wykorzystuje materiał nylonowy do zwiększenia elastyczności stopki i ściany bocznej opony. Według informacji dostarczonych przez Continental, pozwala to na lepsze ugięcie i optymalny rozkład sił, co przekłada się na dłuższą żywotność opony i lepsze właściwości jezdne.
Kolejnym ważnym rozwiązaniem jest technologia VF (ang. Very High Flexion). Producent informuje, że niskociśnieniowe opony VF o zwiększonej nośności, mogą przenosić ok. 40% większe obciążenie przy tym samym ciśnieniu we wnętrzu lub takie samo obciążenie przy ok. 40% niższym ciśnieniu w porównaniu z oponami standardowymi. Ma to kluczowe znaczenie do ochrony gleby przed nadmiernym zagęszczeniem.
Continental wprowadził również innowacyjną konstrukcję bieżnika, która ma zapewniać lepszą trakcję i samoczyszczenie. Firma twierdzi, że jest to szczególnie istotne w trudnych warunkach polowych, gdzie efektywność pracy maszyn rolniczych jest kluczowa. Opony Continental cechują się niską adhezją gumy, dzięki czemu ziemia o wiele słabiej przywiera do bieżnika.
Te innowacje przekładają się bezpośrednio na korzyści dla rolników. Opony VF o dłuższej żywotności i lepszych właściwościach jezdnych, choć droższe w zakupie, zwiększają wydajność pracy maszyn rolniczych i zmniejszają koszty eksploatacji.
– Opony rolnicze mają kluczowe znaczenie dla wydajności produkcji i ochrony gleby. Aby zapewnić rolnikom nie tylko przetrwanie na trudnym rynku, ale także długoterminowy sukces, opracowujemy rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb w ścisłej współpracy z naszymi klientami – podkreśliła Ivonne Bierwirth – szefowa działu opon rolniczych w Continental.
Jakie cechy opon rolniczych są dla rolników najważniejsze?
W 2023 roku Continental przeprowadził badanie Agriculture in Transition we współpracy z instytutem badań rynkowych Innofact AG. Według tego badania, 62% rolników uważa trwałość i odporność na uszkodzenia za najważniejsze cechy opon rolniczych. Około 68% ankietowanych rolników ocenia jakość i dostępność produktów jako szczególnie istotne w ich codziennej pracy.
Firma podkreśla, że przy ocenie kosztów opon ważne jest przyjęcie długoterminowej perspektywy i wzięcie pod uwagę całkowitego kosztu posiadania (TCO). Continental twierdzi, że mimo wyższej ceny zakupu, ich opony klasy premium mogą w dłuższej perspektywie przynieść oszczędności, dzięki większej trwałości i wydajności.
– Nasze opony rolnicze klasy premium to długoterminowa inwestycja z obietnicą jakości wynikającej z europejskiej produkcji. Dzięki solidnej, elastycznej konstrukcji opasania, opracowanej w oparciu na nylonie, oferują szczególnie długą żywotność, a tym samym skutecznie i niezawodnie spełniają potrzeby rolników – podsumowała Ivonne Bierwirth.
Opony, które chronią glebę
Firma przywiązuje dużą wagę do ochrony gleby, co jest kluczowym elementem zrównoważonego rolnictwa. Technologia VF znacznie ogranicza zagęszczenie gleby, co przekłada się na poprawę struktury i żyzności. Firma aktywnie promuje świadomość tego problemu wśród rolników, oferując rozwiązania, które pozwalają na efektywną pracę, przy jednoczesnym minimalizowaniu negatywnego wpływu na glebę.
– Dzięki bliskiej współpracy z rolnikami na całym świecie dokładnie wiemy, jakie wyzwania stoją przed naszymi klientami. Dlatego oferujemy opony rolnicze, które są dostosowane do ich konkretnych potrzeb i zwiększają wydajność ich codziennej pracy – podkreśla Harm-Hendrik Lange, inżynier ds. rozwiązań konsumenckich w dziale opon rolniczych.
Wizja 2030 - zrównoważony rozwój z poszanowaniem środowiska
Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, Continental postawił sobie ambitne cele. Do 2030 roku firma planuje zredukować emisję CO2 o 20% w porównaniu z poziomami z 2020 roku, zmniejszyć zużycie wody o 20% oraz zredukować całkowitą ilość odpadów o 20%. Producent inwestuje również w odnawialne źródła energii. Przykładem jest instalacja paneli słonecznych w fabryce
w Lousado w Portugalii. Firma nie podała jednak szczegółowych danych dotyczących udziału energii odnawialnej w całkowitym zużyciu energii w zakładzie.
Od momentu powrotu na rynek opon rolniczych w 2017 roku, Continental wprowadził ok. 110 nowych produktów. Koncentruje się na rozwoju opon do ciągników o większej mocy, co odpowiada obecnym trendom w rolnictwie.
– Naszym celem jest być kimś więcej niż tylko producentem opon. Postrzegamy siebie jako partnera rolników i staramy się znaleźć rozwiązania, które jeszcze bardziej zwiększą wydajność, efektywność i niezawodność – tak Harm-Hendrik Lange przedstawiał Wizję 2030.
Alternatywne źródła pozyskiwania kauczuku
Warto zauważyć, że Continental podobnie jak inne firmy w branży, stoi przed wyzwaniem zrównoważenia wykorzystania kauczuku syntetycznego i naturalnego.Dlatego prowadzi badania nad alternatywnymi źródłami jego pozyskiwania, np. z mniszka lekarskiego. Nie podano jednak konkretnych danych dotyczących postępów w tym zakresie. Continental musi również zmierzyć się z rosnącą konkurencją na rynku opon rolniczych, szczególnie ze strony producentów z krajów rozwijających się, oferujących produkty w niższych cenach. Firma stawia na jakość i innowacje jako główne czynniki różnicujące jej ofertę.
Continental z ponad 150-letnią historią
Continental chce sprostać wyzwaniom nowoczesnego rolnictwa, stawiając na bogatą historię, innowacyjne technologie i ambitną strategię zrównoważonego rozwoju. Firma nie tylko produkuje opony, ale aktywnie przyczynia się do kształtowania przyszłości branży rolniczej, stawiając na efektywność, ochronę środowiska i innowacje. Jako firma technologiczna z ponad 150-letnią historią Continental oferuje bezpieczne, wydajne, inteligentne rozwiązania dla różnych sektorów przemysłu. W 2023 roku firma wygenerowała sprzedaż na poziomie 41,4 mld euro i obecnie zatrudnia ok. 200 tys. osób w 56 krajach.
Warto również wspomnieć, że Continental Opony Polska oferuje 10 lat gwarancji od daty zakupu na opony rolnicze. Wydłużona gwarancja obejmuje także opony osobowe z grupy Continental, m.in. Uniroyal, Barum, Semperit i Viking, co świadczy o zaufaniu firmy do jakości swoich produktów. Dzięki strategii 2030 Continental nie tylko dąży do umocnienia swojej pozycji na rynku opon rolniczych, ale także aktywnie przyczynia się do transformacji rolnictwa w kierunku bardziej zrównoważonego i efektywnego modelu. Czy te ambitne cele uda się zrealizować w obliczu dynamicznie zmieniającego się rynku i rosnącej konkurencji?