
4 lutego do ministra rolnictwa wpłynęła interpelacja w sprawie wspomnianych ciągników MTZ Belarus. Jej autorzy Anna Gembicka i Jarosław Sachajko pytali o możliwość wsparcia rolników wobec widma zezłomowania maszyn i wiążących się z nim strat finansowych. Pytano również o możliwość rekompensaty dla właścicieli ciągników, którzy będą zmuszeni do ich wycofania z eksploatacji. Odpowiedź nadeszła 20 lutego.
Przeczytaj też: Czy Twój ciągnik MTZ Belarus jest zagrożony wyrejestrowaniem? Dramat tysięcy rolników w Polsce
Czy nowe prawo pozwoli zachować ciągniki bez homologacji?
W odpowiedzi sekretarz stanu w MRIRW Jacek Czerniak stwierdził, że minister rolnictwa zwrócił się do ministra infrastruktury z prośbą o możliwość dalszego użytkowania ciągników. Co najważniejsze następuje jednak dalej:
- Z informacji przekazanych przez resort infrastruktury wynika, że aktualnie finalizowane są prace nad przygotowaniem zmian do ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, których celem będzie m.in. stworzenie nowej, precyzyjnej procedury dopuszczenia do ruchu w RP pojazdów z krajów trzecich i rozstrzygnięcie kwestii możliwych odmiennych interpretacji przepisów prawa w tym zakresie. Projektowane przepisy będą zawierały także przepis abolicyjny, poprzez który stan zastany wobec m.in. ciągników rolniczych sprowadzonych uprzednio na terytorium RP z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i zarejestrowanych na obszarze RP bez dokumentów homologacyjnych, będzie mógł pozostać utrzymany tak, aby zmiana tego stanu nie wpłynęła negatywnie na podmioty użytkujące te pojazdy – czytamy w odpowiedzi.
Źródło: tygodnik-rolniczy.pl