Basak 5165 to nowa propozycja tureckiego producenta w klasie ciągników o mocy około 155 KM. Maszyna napędzana jest 6-cylindrowym silnikiem Deutz TCD 6.1 Stage V o pojemności 6,06 litra. Silnik wyposażono w układ wtrysku Common Rail, turbodoładowanie z intercoolerem, dwustopniowy filtr powietrza z cyklonem oraz system pamięci prędkości obrotowej (Engine Speed Memory). Według producenta maksymalny moment wynosi 638 Nm przy 1600 obr./min. Standardowy wentylator może być opcjonalnie zastąpiony wersją ze sprzęgłem Visctronic.
Przekładnia Power Shuttle oferuje 30 biegów do przodu i 15 do tyłu z trzema półbiegami Powershift. W opcji dostępna jest konfiguracja 54x27 z pełzakiem. Rewers elektrohydrauliczny oraz funkcja Auto-HLR do automatycznego przełączania półbiegów są dostępne w standardzie. Blokada mechanizmu różnicowego i napęd 4WD są włączane elektrohydraulicznie. Prędkość maksymalna wynosi 40 km/h.
Ciągniki tureckie Basak w nowym wydaniu – kabina i amortyzacja
W prezentowanej wersji Basak 5165 był wyposażony w amortyzowaną przednią oś oraz pneumatyczną amortyzację kabiny. Kabina 4-słupkowa oferuje dobry widok dookoła ciągnika, a wnętrze wyposażono w fotel pneumatyczny, klimatyzację, radio Bluetooth, chłodzony schowek i ładowarkę USB. Opcjonalnie dostępne są terminal ISOBUS, system automatycznego prowadzenia oraz ładowarka indukcyjna. Standard obejmuje także system Start/Stop oraz przyciski sterowania tylnym podnośnikiem i WOM z błotnika.
Stylistycznie ciągnik wyróżnia się koncepcją Red Power. Wiśniowy lakier maski i błotników, charakterystyczna linia nadwozia i reflektory z wkomponowanymi bocznymi kierunkowskazami LED sprawiają, że 5165 prezentuje się oryginalnie i nowocześnie, odbiegając od stereotypu prostego ciągnika importowanego z Turcji.
Ciągnik z amortyzowaną przednią osią i bogatym wyposażeniem
Na Agritechnice model 5165 zaprezentowano z przednim TUZ marki Zuidberg, przednim WOM (1000 obr./min) i dwiema parami przednich złączy hydraulicznych, sterowanych również z błotnika. Układ hydrauliczny typu Load Sensing oferuje wydajność 120 l/min, a standard obejmuje cztery tylne pary złączy hydraulicznych z możliwością rozbudowy do sześciu oraz dodatkowe wyjście wysokiego przepływu. Udźwig tylnego podnośnika wynosi 8400 kg, a przedniego 3500 kg. Z tyłu maszynę wyposażono w instalację pneumatyczną hamulcową, złącze ISOBUS oraz hydrauliczny łącznik górny.
Tylny WOM oferuje cztery prędkości: 540, 540E, 1000 i 1000E, sterowane elektrohydraulicznie. Hamulce są wielotarczowe, mokre, z hamulcem postojowym mechanicznym. Układ pneumatyczny przyczep dostępny jest jako opcja.
Wymiary, masa i opony – dane dla praktyków
Podstawowa masa ciągnika bez obciążników wynosi 7770 kg, natomiast z balastem sięga około 8600 kg. Rozstaw osi wynosi 2950 mm, długość całkowita 4650 mm, a prześwit 465 mm. Rozstaw kół tylnych wynosi od 1810 do 2022 mm, a szerokość całkowita ciągnika w typowym zestawie opon to ok. 255 cm. Producent przewiduje montaż ogumienia 650/65 R38 lub 580/65 R38 z tyłu oraz 540/65 R28 lub 520/65 R28 z przodu.
Turecki ciągnik w segmencie budżetowym – ale z ambicjami
Basak 5165 został przedstawiony jako ciągnik o parametrach i wyposażeniu zbliżonym do europejskich modeli tej mocy, przy istotnie niższej cenie. Dzięki 6-cylindrowemu silnikowi, pełnej amortyzacji, hydraulice LS i szerokiej gamie opcji wyposażenia, ciągnik ten celuje w gospodarstwa średnie i duże, szukające rozsądnej cenowo alternatywy w segmencie 150–160 KM. Choć to nadal maszyna klasy ekonomicznej, konfiguracja pokazana na Agritechnice sugeruje ambicje producenta do konkurowania z bardziej rozpoznawalnymi markami w Europie.
opr. Łukasz Siara
