Podczas pierwszego dnia targów Agritechnica Valtra oficjalnie potwierdziła rozszerzenie serii G o wersję z przekładnią bezstopniową. To istotna zmiana w ofercie ciągników, które od debiutu pod koniec 2020 roku dostępne były wyłącznie z 6-stopniową przekładnią powershift. Nowa konfiguracja bazuje na rozwiązaniach koncernu Agco i wprowadza do tej serii technikę znaną już z innych maszyn grupy.
Seria Valtra G obejmuje cztery modele: G-105, G-115, G-125 oraz G-135, gdzie oznaczenie odpowiada mocy nominalnej silnika. Warianty powershift oferują dodatkowy, 10-konny powerboost. Wersja z przekładnią bezstopniową została tej funkcji pozbawiona, co wynika z charakterystyki pracy samej skrzyni.
Zastosowana przekładnia to Agco ML 75 – konstrukcja znana wcześniej jako Fendt ML 75, stosowana m.in. w serii Fendt 300 Vario. Valtra nie określa nowej wersji mianem "Direct", ponieważ nie jest to autorska przekładnia marki, lecz rozwiązanie zunifikowane w ramach koncernu.
Konfiguracja pod ładowacz i prace manewrowe
Bezstopniowa Valtra G standardowo wyposażona jest w hydraulikę typu load sensing o maksymalnym wydatku 110 l/min. W połączeniu z charakterystyką CVT oraz nisko poprowadzoną maską silnika taka konfiguracja kierowana jest m.in. do pracy z ładowaczem czołowym.
Ciągnik osiąga prędkość maksymalną 40–43 km/h przy zaledwie 1500 obr./min silnika. Za napęd odpowiada czterocylindrowa jednostka Agco Power 44 o pojemności 4,4 l. Silnik spełnia aktualne normy emisji spalin dzięki połączeniu filtra utleniającego DOC, układu SCR z AdBlue oraz filtra cząstek stałych DPF.
Valtra podkreśla, że obsługa wersji CVT została maksymalnie ujednolicona z wariantem powershift. Układ sterowania, ergonomia kabiny oraz logika pracy pozostają bez zmian, co ma uprościć przesiadkę użytkownikom znającym dotychczasowe modele G.
Przekładnie i elektronika w ofercie Valtra
Poza nową skrzynią biegów gama G pozostaje zgodna z dotychczasową specyfikacją. Zachowano charakterystyczny dla Valtry rewers zintegrowany z pozycją parkingową, a także możliwość szerokiej konfiguracji funkcji roboczych w terminalu SmartTouch. Dotyczy to m.in. elektronicznych zaworów hydrauliki oraz systemu zarządzania nawrotami U-Pilot.
Ciągniki serii G mogą być wyposażone w rozwiązania rolnictwa precyzyjnego, takie jak Valtra Guide, Isobus, Section Control czy TaskDoc. W wersjach Active dostępna jest również opcja obrotowego o 180° stanowiska operatora, przeznaczona do zastosowań leśnych.
Wprowadzenie przekładni bezstopniowej do Valtry G wpisuje się w szerszą strategię unifikacji komponentów w ramach Agco. Ze względu na techniczne pokrewieństwo z serią Massey Ferguson 5700-S, można zakładać, że podobna konfiguracja napędu pojawi się także w ofercie tej marki.
opr. Łukasz Siara
