StoryEditorKonserwacja wałów przegubowych – część 2.

Jak wymienić sprzęgło i rury w wale przegubowo-teleskopowym?

W poprzednim wydaniu zajmowaliśmy się osłonami i wymianą krzyżaków w przegubie wałów przegubowo-teleskopowych. Tym razem skupimy się na sprzęgłach krzywkowych, jednokierunkowych i widełkach oraz wymianie profili rurowych.
07.04.2024., 07:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Do ochrony maszyny towarzyszącej, napędzanej z WOM ciągnika przed nagłymi przeciążeniami służą sprzęgła. Ich ogólna zasada działania jest prosta – przerywają napęd, gdy moment obrotowy, który przekazują na maszynę przekroczy określoną wartość. W wałkach przegubowo-teleskopowych stosuje się następujące typy sprzęgieł:

  • sprzęgło krzywkowe,
  • grzechotka gwiaździsta,
  • sprzęgła z kołkiem ścinanym,
  • sprzęgła cierne,
  • sprzęgła obrotowe,
  • sprzęgła jednokierunkowe

WARTO WIEDZIEĆ

Wyraźnie słyszalne stuki sprzęgła jednokierunkowego oznaczają, że nie jest ono dostatecznie nasmarowane.

Należy regularnie zlecać kontrolę sprzęgieł przeciążeniowych specjalistycznym firmom w celu sprawdzenia momentu rozłączenia sprzęgła.

Rury profilowe najłatwiej wymienić za pomocą prasy.

Sprzęgło lewo- lub prawoobrotowe

Często stosowane jest sprzęgło krzywkowe, w którym cztery krzywki ze sprężynami osadzone na piaście, zaczepiają się w odpowiednich zagłębieniach w obudowie zewnętrznej i przenoszą moment obrotowy.

Po przekroczeniu określonej wartości momentu obrotowego (ustawionej przez odpowiednie napięcie sprężyny), krzywki chowają się piaście i przerywają napęd. Gdy przyczyna przeciążenia zostanie usunięta, przy zmniejszonej prędkości obrotowej WOM krzywki automatycznie wypychane są z piasty i zaczepiają o obudowę, co sprawia, że ponownie przenoszą moment obrotowy. Ze względu na kształt krzywek sprzęgła krzywkowe zaprojektowane są wyłącznie na obrót w jedną stronę, więc są wersje prawo- i lewoobrotowe. Należy zwracać na to szczególną uwagę przy wymianie całego sprzęgła lub przy zamawianiu części zamiennych.

image
To sprzęgło krzywkowe uległo przegrzaniu, dlatego wypłynął z niego smar. W efekcie krzywki mocno skorodowały.
FOTO:

Jak sprawdzić sprzęgło w wale przegubowo-teleskopowym?

Do sprawdzenia momentu rozłączenia sprzęgła przeciążeniowego potrzebne jest stanowisko testowe w specjalistycznym warsztacie. Bez takiego wyposażenia można jedynie dokonać oględzin krawędzi natarcia krzywek, które nie powinny być wyłamane ani mocno zaokrąglone. Jeśli czas reakcji sprzęgła krzywkowego jest zbyt długi, może ono ulec przegrzaniu. Z czasem może to doprowadzić do zablokowania krzywek w wyniku wycieku smaru i powstania korozji na obudowie sprzęgła.

image
Końcówki wałka mają różne zamknięcia. W zależności od przeznaczenia są zaciskane lub zatrzaskują się na końcówce WOM.
FOTO:

Sprzęgło jednokierunkowe, czyli tzw. wolnobieg

To samo dotyczy sprzęgieł jednokierunkowych (tzw. wolnobiegów), które również przenoszą moment obrotowy tylko w jednym kierunku (wyłącznie z ciągnika na maszynę, nie odwrotnie). Stosuje się je 

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
30. kwiecień 2024 10:11