Czyszczarko-ładowarki Ropa Maus serii szóstej zjeżdżają z linii montażowej od jesieni 2022 roku. Liczne aktualizacje mają przede wszystkim poprawić komfort pracy operatora, ale jest coś jeszcze...
Poza komfortem były również inne czynniki, które przyczyniły się wprowadzenia szóstej serii, tj. norma emisji Stage V i nowa filozofia układu elektronicznego. Podobnie jak np. kombajny Tiger 6S i Panther 2S, również czyszczarko-ładowarka Maus 6 zyskała nowy centralny układ elektryczny i własne oprogramowanie. Dają one więcej możliwości i większy komfort. Przykładowo składanie i rozkładanie maszyny jest już w pełni zautomatyzowane – wcześniej wymagały wykonania kilku czynności.
Ropa Maus 6 z silnikiem Mercedes
W porównaniu z Maus 5, kluczowe parametry techniczne praktycznie nie uległy zmianie. Flagowy model nadal ma zespół podbierający o szerokości 10,20 m z przodu i może być wyposażony w taśmowy lub rolkowy system oczyszczania z tyłu. Z poprzednika znany jest również sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936 LA, o mocy 260 kW/354 KM.
Układ oczyszczania spalin w Maus 6
Jednak nowy system oczyszczania spalin zajmuje prawie dwa razy więcej miejsca. Aby spełnić normę Euro V, zastosowano katalizator SCR i filtr cząstek stałych (DPF), który najpierw oczyszczany jest pasywnie, a następnie aktywnie. Pasywna regeneracja polega na spalaniu (w niektórych zakresach obciążeń) paliwa w wyższej temperaturze niż zwykle, dlatego silnik wyposażony jest w regulowany wałek rozrządu. W fazie aktywnej olej napędowy jest wtryskiwany do kolektora wydechowego, gdzie następuje termiczne oczyszczanie. W codziennej pracy oba cykle przebiegają automatycznie. Jeśli wymagana jest interwencja, terminal informuje o tym operatora. Filtr cząstek stałych wymaga wymiany po ok. 4500 godzinach pracy.
Ropa powiększyła kabinę w czyszczarko-ładowarce
Wysokich operatorów ucieszy fakt, że u dołu kabina jest o 16 cm szersza. W połączeniu z dodatkowymi 40 cm z tyłu kabina jest bardzo przestronna. Do tego w standardowym wyposażeniu dodano fotel pasażera, szuflady do przechowywania dokumentów oraz lodówkę.
Oprócz wentylowanego fotela, w kabinie jest wiele innych nowości, w tym mniejsza kierownica, kolumna kierownicy z regulacją wysokości i drugi uchwyt do tabletu. Dodano również boczne rolety przeciwsłoneczne oraz uchwyt na butelkę pod lewym joystickiem. Dla lepszej widoczności w deszczową pogodę Ropa zsynchronizowała przez magistralę Can-Bus wszystkie sześć silników wycieraczek na szybach bocznych i tylnej. Szybkość ich działania zmieniamy w trzystopniowej skali.