{embed-gallery-1_class}{embed-gallery-1}82084{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}82081{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}82082{/embed-gallery-1}{embed-gallery-1}82083{/embed-gallery-1}{/embed-gallery-1_class}
Postęp techniczny nie kończy się tylko na nowoczesnych silnikach. Producenci ciągników oferują coraz więcej modeli, które mają znacznie więcej niż 150 KM, a pod maską może być "tylko" silnik czterocylindrowy. Ale nadal w tej klasie są także modele z silnikiem sześciocylindrowym.
Czy warto kupić sześciocylindrowca?
Naturalnie nasuwa się pytanie: czy warto zainwestować w droższego sześciocylindrowca? A może mniejszy silnik będzie lepszym wyborem do moich zadań? W tym celu na stanowisku testowym i w praktyce porównaliśmy dwa identyczne ciągniki New Holland, z wyjątkiem silnika.
Według producenta, modele T6.175 (silnik czterocylindrowy) i T6.180 (silnik sześciocylindrowy) zapewniają maksymalnie 129 kW/175 KM z doładowaniem. Ciągnik T6.175 osiąga taką moc z 4,5 l pojemności skokowej, a T6.180 z ponad 6,7 l, czyli ma około 2,2 l więcej przestrzeni, gdzie spala się paliwo.
Takie samo podwozie, ale inne silniki
Nie tylko podwozie, ale także opony i skrzynia biegów obu testowanych modeli były identyczne. Zmierzyliśmy rozstaw osi w T6.175 i T6.180, są identyczne: 2,64 m. Przy pomiarze skrętu ciągników okazało się, że z wartością 10,20 m testowana wersja z czterema cylindrami była nieco bardziej zwrotna niż sześciocylindrowa ze skrętem 10,50 i 11 m. Wynikało to jednak z nieco innych przednich osi (kat. 3/kat. 4). Dwa dodatkowe cylindry w silniku T6.180 sprawiły, że miał o 320 kg większą masę własną (7070 kg) niż model T6.175 (6750 kg). Ze względu na to, że dopuszczalna masa całkowita obu pojazdów jest identyczna i wynosi 10 500 kg, więc T6.175 ma o 320 kg większą ładowność (3750 kg).
Co daje 6 cylindrów w silniku?
Interesujące jest także porównanie wyników profesjonalnych pomiarów DLG z testów ciągników T6.175 i Case IH Maxxum 150 (silnik i przekładnia, jak w T6.180). DLG poświadczyło, że moc maksymalna ciągników wynosi 120,7 kW (T6.175) i 120,2 kW (Maxxum 150/T6.180), to bardzo dobre, a przede wszystkim zbliżone wyniki.
Wyraźniejsze różnice pokazują charakterystyki silników.