StoryEditorRaport z pracy

Jak spisuje się nowy McCormick X6.414 P6 Drive?

Sprawdziliśmy, jak w praktyce spisuje się nowy model ciągnika McCormick X6, wyposażony w mocny 4-cylindrowy silnik i autorską przeładnię P6. Oto nasze wrażenia.
01.05.2023., 14:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Włoska stylizacja w jasnych kolorach sprawia, że model X6 dołącza do wzornictwa modeli X7 i X8. Nowością jest dach z panoramicznym oknem – do pracy z ładowaczem czołowym. Dzięki temu podsufitka kabiny jest poza zasięgiem wzroku traktorzysty, a jego pole widzenia jest o 20 cm większe. McCormick nazywa to wyposażenie High Vision Cab.

McCormick X6 wyposażone w silniki 4-cylindrowe

X6.4 to seria ciągników z mocnymi silnikami 4-cylindrowymi, o mocy do 113 kW/155 KM. Środkowy z trzech modeli generuje nominalną moc 99 kW/136 KM. Przy pracy z WOM i w transporcie dochodzi dodatkowe 10 KM boost. Silnik osiąga najwyższy moment obrotowy 610 Nm przy 1400 obr./min. Modele X6.4 P6 są dodatkową serią obok niedostępnych w Polsce: X6.4 C i X6.4 H.

image

Podwójny „gaz ręczny” służy m.in. do ustawiania obrotów silnika, przy których następuje przełączenie biegu. Do zmiany biegów i obsługi rewersu może również służyć joystick w podłokietniku.

FOTO:

Szeroka maska McCormicka X6

Pod maską schowano kompletny układ oczyszczania spalin, który u innych producentów mieści się również w bocznej rurze wydechowej. Z tego powodu jest ona stosunkowo szeroka, co może być szczególnie odczuwalne podczas pracy z ładowaczem czołowym.

Warto wiedzieć

W mocnej gamie czterocylindrowej McCormick dodaje model X6.4.

Modele mają sześciobiegową przekładnię powershift z czterema zakresami przełączanymi pod obciężeniem.

Ładowacz czołowy w testowanym modelu pochodzi z firmy Sigma4.

Skoro mowa o ładowaczach czołowych, to McCormick stosuje włoskie modele Sigma4. W testowanym ciągniku zamontowano model M 40, który ma udźwig 2,1 t i maksymalną wysokość podnoszenia 4,10 m.

Przekładnia powershift stworzona przez McCormicka

Przekładnię P6-Drive wprowadzono w serii X7 i X8. Jednak dla serii X6 inżynierowie Argo opracowali ją we własnym zakresie, podczas gdy w ciągnikach X7 i X8 jest przekładnia marki ZF. Dzięki czterem zakresom i sześciu biegom przełączanym pod obciążeniem przekładnia P6-Drive oferuje

24 biegi do przodu i do tyłu. Z przekładnią pełzającą może mieć nawet 40 biegów. Smart-Auto-Power-Shift (Smart APS) to nazwa systemu automatycznej zmiany biegów w przekładni Argo. W zależności od obciążenia, prędkości obrotowej silnika i innych ustawień, nie tylko biegi, ale również zakresy, zmieniane są automatycznie. Operator może również zmieniać biegi ręcznie, przyciskiem na joysticku Smart Pilot w podłokietniku po prawej stronie. Pracując z broną talerzową właśnie z tej możliwości korzystaliśmy chętniej niż z trybu automatycznego. Nie był on jeszcze ustawiony idealnie, ponieważ automatyka zbyt późno wrzucała wyższy bieg, a zbyt wcześnie niższy. W efekcie silnik często pracował na wysokich obrotach.

MCCORMICK X6.414 P6 Drive

SILNIK

czterocylindrowy FPT o poj. 4,5 l, norma emisji spalin Stage V, poj. zbiornika paliwa 220 l, poj. zbiornika AdBlue 23 l

PRZEKŁADNIA

sześciostopniowa przekładnia powershift P6 Drive z czterema zakresami i automatyką sterowania

HYDRAULIKA

osiowa pompa wielotłoczkowa o wydajności 114 l/min, do pięciu par wyjść hydraulicznych z tyłu, dwa międzyosiowe urządzenia sterujące

WOM

540 i 540E, opcjonalnie 540, 540E, 1000 i 1000E

OGUMIENIE

520/60 R 28 przód, 650/60 R 38 tył

MASA WŁASNA

5500 kg

CENA

na zapytanie u dealerów marki

dane producenta

image

Jak podaje McCormick, tylny podnośnik kat. II może podnieść do 7,2 t. Z tyłu możliwe jest zastosowanie maksymalnie pięciu par wyjść hydraulicznych. Fot. van Erkelens

FOTO:

McCormick jest jednak przekonany, że skoryguje to w kolejnej aktualizacji oprogramowania. Podczas zmiany zakresu następuje krótkie przerwanie napędu, ale można się do tego przyzwyczaić. Joystick na podłokietniku dobrze leży w dłoni i można go używać także do obsługi ładowacza czołowego. Służy również do sterowania tylnym podnośnikiem i np. zmianą kierunku jazdy, czyli tzw. rewersem.

image

McCormick montuje ładowacze czołowe marki Sigma4, które stanowią mocny duet z 4-cylindrowym silnikiem
o mocy 155 KM.

FOTO:

Krótkie informacje o ciągniku McCormick X6.414 P6 Drive

  •  Testowany model rozpędza się do 50 km/h (przy 1950 obr./min).
  • Amortyzowana oś przednia z niezależnym zawieszeniem kół jest w wyposażeniu opcjonalnym - podobnie, jak mechanicznie amortyzowana kabina.
  • Testowany model był wyposażony w nawigację z autoprowadzeniem marki TopCon.

opr. aj

30. listopad 2024 15:36