Jako że znana bezstopniowa przekładnia AutoPowr z Waterloo nie jest przystosowana do tak wysokich mocy, flagowy model 8R/RT/RX 410 (maks. 443 KM) był dotychczas dostępny jedynie z przekładnią powershift e23. Jednak wielu rolników pytało o przekładnię bezstopniową właśnie w największym modelu 8R, więc Amerykanie musieli znaleźć rozwiązanie. Nie widzieli jednak przyszłości we wzmocnieniu hydraulicznych komponentów istniejącej już przekładni.
Elektryka zamiast hydrauliki w przekładni bezstopniowej
W przekładni eAutoPowr producent zastąpił pompę hydrauliczną i silnik hydrauliczny generatorem prądu i identycznym silnikiem elektrycznym. W ten sposób napędzany z silnika spalinowego generator wytwarza prąd dla silnika elektrycznego, który z kolei napędza koło słoneczne przekładni planetarnej, podczas gdy pierścień zewnętrzny jest napędzany mechanicznie z silnika spalinowego.
Ile zakresów ma bezstopniowa przekładnia John Deere eAutoPowr?
Obecnie eAutoPowr ma cztery automatycznie przełączane przełożenia, które w połączeniu z zespołem elektrycznym zapewniają bezstopniowy napęd w zakresie od 0 do 40, a nawet 50 km/h. Ponadto przekładnia eAutoPowr jest dopuszczona przez producenta do pracy z mocą 443 KM. Do tego dochodzi dodatkowy boost, który zwiększa maksymalną moc w transporcie lub podczas pracy z WOM jedynie o 15 KM.
Prosta konstrukcja przekładni John Deere eAutoPowr
Innym argumentem konstruktorów John Deere za zamianą hydraulicznej części bezstopniowej przekładni hydromechanicznej na trójfazowe i synchroniczne silniki z magnesami trwałymi, jest mniejsza liczba ruchomych części. Obniża to koszt serwisowania i ma zwiększać niezawodność. Jedynie masa jest wyższa, gdyż nowa przekładnia, która zresztą mieści się w obudowie od przekładni powershift e23 – ma o ok. 250 kg większą masę od e23. Wracając do niezawodności: eAutoPowr ma zautomatyzowaną diagnostykę wycieków i ciśnienia smarowania. Dzięki temu system wykrywa nieprawidłowości i zgłasza je za pomocą Expert Alert, np. do pobliskiego dealera marki John Deere, zanim przekładnia ulegnie awarii.
Zarówno generator, jak i silnik elektryczny mają identyczną prostą konstrukcję. Wirnik obraca się w dwóch łożyskach kulkowych wewnątrz stojana, ze średnią prędkością 2400 do 4500 obr./min, osiągając maksymalne obroty rzędu 10 tys. obr./min.
Jaka jest sprawność eAutoPowr?
Według informacji producenta eAutoPowr ma