StoryEditor

Jak działa elektromechaniczna przekładnia bezstopniowa eAutoPowr w John Deere 8R 410?

Przekładnię eAutoPowr John Deere zaprezentował już w 2019 roku na targach Agritechnica. Teraz pierwsze ciągniki z elektromechaniczną przekładnią bezstopniową pracują na europejskich polach. Co oferuje to ekscytujące, albo raczej elektryzujące rozwiązanie.
27.03.2024., 17:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Jako że znana bezstopniowa przekładnia AutoPowr z Waterloo nie jest przystosowana do tak wysokich mocy, flagowy model 8R/RT/RX 410 (maks. 443 KM) był dotychczas dostępny jedynie z przekładnią powershift e23. Jednak wielu rolników pytało o przekładnię bezstopniową właśnie w największym modelu 8R, więc Amerykanie musieli znaleźć rozwiązanie. Nie widzieli jednak przyszłości we wzmocnieniu hydraulicznych komponentów istniejącej już przekładni.

Warto wiedzieć

W przekładni eAutoPowr część hydrauliczną zastąpiła elektryka.

Opcjonalnie można przekazać do 100 kW do maszyny towarzyszącej.

Aktualnie przystosowany jest do tego wyłącznie trzyosiowy beczkowóz Joskin.

Elektryka zamiast hydrauliki w przekładni bezstopniowej

W przekładni eAutoPowr producent zastąpił pompę hydrauliczną i silnik hydrauliczny generatorem prądu i identycznym silnikiem elektrycznym. W ten sposób napędzany z silnika spalinowego generator wytwarza prąd dla silnika elektrycznego, który z kolei napędza koło słoneczne przekładni planetarnej, podczas gdy pierścień zewnętrzny jest napędzany mechanicznie z silnika spalinowego.

image
Druga i trzecia oś napędowa marki MAN wraz z elektrycznym układem napędowym kosztuje 283 tys. zł netto.
FOTO: profi

Ile zakresów ma bezstopniowa przekładnia John Deere eAutoPowr?

Obecnie eAutoPowr ma cztery automatycznie przełączane przełożenia, które w połączeniu z zespołem elektrycznym zapewniają bezstopniowy napęd w zakresie od 0 do 40, a nawet 50 km/h. Ponadto przekładnia eAutoPowr jest dopuszczona przez producenta do pracy z mocą 443 KM. Do tego dochodzi dodatkowy boost, który zwiększa maksymalną moc w transporcie lub podczas pracy z WOM jedynie o 15 KM.

image
Wystarczy aktywować napęd, który dozowany jest automatycznie dzięki pomiarom
poślizgu. Bieżące zużycie paliwa jest wyświetlane po prawej stronie.
FOTO:

Prosta konstrukcja przekładni John Deere eAutoPowr

Innym argumentem konstruktorów John Deere za zamianą hydraulicznej części bezstopniowej przekładni hydromechanicznej na trójfazowe i synchroniczne silniki z magnesami trwałymi, jest mniejsza liczba ruchomych części. Obniża to koszt serwisowania i ma zwiększać niezawodność. Jedynie masa jest wyższa, gdyż nowa przekładnia, która zresztą mieści się w obudowie od przekładni powershift e23 – ma o ok. 250 kg większą masę od e23. Wracając do niezawodności: eAutoPowr ma zautomatyzowaną diagnostykę wycieków i ciśnienia smarowania. Dzięki temu system wykrywa nieprawidłowości i zgłasza je za pomocą Expert Alert, np. do pobliskiego dealera marki John Deere, zanim przekładnia ulegnie awarii.

Zarówno generator, jak i silnik elektryczny mają identyczną prostą konstrukcję. Wirnik obraca się w dwóch łożyskach kulkowych wewnątrz stojana, ze średnią prędkością 2400 do 4500 obr./min, osiągając maksymalne obroty rzędu 10 tys. obr./min.

Jaka jest sprawność eAutoPowr?

Według informacji producenta eAutoPowr ma

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
20. kwiecień 2024 14:01