StoryEditorYoungtimer

Starcie 50-letniej ładowarki Weidemann Hoftrac Perfekt 130 z nowoczesnym modelem 1140!

Gdy już raz pojawią się na podwórzu, nie można sobie bez nich wyobrazić pracy – chodzi o ładowarki teleskopowe. Pokazujemy, co w ciągu 50 lat zmieniło się w modelach marki Weidemann.

21.05.2025., 16:00h
Artur JakubekArtur Jakubek

Dawno temu zrodziła się potrzeba posiadania kompaktowych i zwrotnych pomocników do ciężkiej pracy w oborze i na podwórzu. Hoftrac fundamentalnie zmienił sposób pracy w gospodarstwach. Przejeżdżał przez normalne drzwi i zastąpił widły i taczki, co znacznie ułatwiło usuwanie obornika. Stał się nie tylko jednym z pojazdów najczęściej używanych w gospodarstwach, ale także niezbędnym pomocnikiem, bez którego nikt nie chciałby się już obejść!

Czytaj także: Jak blisko 10-letnie doświadczenie z elektrycznymi ładowarkami Weidemann wpłynęło na model 1290e?

Warto wiedzieć:

  • Nazwa Hoftrac (ładowarka podwórkowa) jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Weidemann.
  • W 2017 roku wyprodukowano 100-tysięczną ładowarkę serii Hoftrac.
  • Z okazji 40-lecia modelu Hoftrac firma Weidemann poszukiwała najstarszego egzemplarza. Po renowacji przez uczniów służy obecnie jako atrakcja na targach.
image
Syn rolnika Steffen Dammann na starym Weidemann Perfekt 130.
FOTO: M. Henkemeier

Weidemann Hoftrac Perfekt 130 - jak to wszystko się zaczęło?

Wynalazek czy koncepcja Hoftraca pojawiły się w 1972 roku. Początkowo Weidemann myślał jeszcze o zwrotnym, trójkołowym pojeździe. Pierwsze próby praktyczne szybko przemawiały jednak za wariantem z przegubem i czterema kołami. Taki pojazd wszedł na rynek w 1974 roku jako Perfekt 130. Wykorzystano w nim komponenty z Volkswagena Bulli, przy czym przebudowano czterobiegową skrzynię oraz zablokowano trzeci i czwarty bieg.

Czytaj także: Nowe ładowarki Weidemann - nie zgadniesz ile mają trybów pracy?

image
W porównaniu widać, że nowa ładowarka ma znacznie większy prześwit.
FOTO: M. Henkemeier

Także osie pochodzą z samochodu Volkswagena. Były one kupowane jako używane, naprawiane i specjalnie skracane. Do napędu ładowarki służy poziomo zamontowany silnik Diesla Farymann z jednym cylindrem i mocą 11,5 KM.

image
Również stara tabliczka znamionowa nosi ślady użytkowania, które wskazują na liczne zadania robocze.
FOTO: M. Henkemeier
image
Widok na przednią oś i przednią przekładnię starego Perfekta.
FOTO: M. Henkemeier

Różnice w konstrukcji obu ładowarek

Podczas gdy starsza ładowarka przy rozruchu wypuszcza jeszcze czarną chmurę, nowszy model z trzycylindrowym silnikiem Perkinsa pracuje znacznie ciszej i spełnia normę emisji spalin Stage V.

Znacznie rozwinęło się również sterowanie. Dawniej trzeba było obsługiwać pedał wychylny do zmiany kierunku jazdy oraz pojedyncze dźwignie mechaniczne przy kolumnie kierownicy do obsługi wysięgnika. Dziś hydraulika robocza sterowana jest joystickiem, a automatyczny napęd jezdny za pomocą pedału gazu i pedału hamulca.

image
FOTO: M. Henkemeier

Przeprojektowano także mocowanie narzędzi. Podczas gdy w starym modelu trzeba było

Ten artykuł jest dostępny wyłączenie dla Prenumeratorów Profi
Zyskaj dostęp do tego i innych wyjątkowych artykułów
23. maj 2025 20:00