StoryEditor

Przypominamy test profi: Arbos 5130 Global

Downsizing, czyli zmniejszanie pojemności silnika przy jednoczesnym zwiększaniu jego mocy trafił również do rolnictwa. W tę konwencję wpisuje się 3,4-litrowy silnik Kohlera w ciągniku Arbos 5130 Global, który osiąga, a nawet przekracza, moc 136 KM. Sprawdziliśmy go podczas jesiennej orki.

06.02.2019., 00:00h

Marka Arbos ma we Włoszech długą historię. W 2015 r. została przejęta przez chińskiego potentata Lovol, czego efektem są oferowane obecnie ciągniki Arbos. Stylistyka pochodzi z Japonii, silniki z Włoch, a podzespoły przekazania napędu, czyli skrzynia przekładniowa oraz przednia i tylna oś to konstrukcje Lovol. Każda nowość jest zawsze niewiadomą, dlatego postanowiliśmy przetestować największy oferowany w tej chwili przez firmę Korbanek model 5130 z silnikiem Kohlera, który wg danych producenta ma moc 136 KM.

Design

Arbos 5130 Global pod względem wzornictwa prezentuje się dobrze. Przeszklona kabina, szerokie koła i 540-kilogramowy obciążnik zamontowany na przednim TUZ wzmacniały wrażenie potężnego, eleganckiego ciągnika. W ten styl wpisuje się również jasne wnętrze kabiny. Odbijane promienie słonecznie nie powodują nadmiernego nagrzewania wnętrza. W Arbosie jest to szczególnie istotne, ponieważ przeszklona kabina i panoramiczna przednia szyba ułatwiają pracę z ładowaczem czołowym, ale jednocześnie znacznie ograniczają możliwość ukrycia się przed słońcem. Na szczęście w standardzie jest klimatyzacja. Jasne wnętrze wygląda estetycznie, ale naszym zdaniem łatwo się będzie brudzić. Mata podłogowa jest już ciemniejsza.

Wyniki z hamowni

Byliśmy ciekawi, jak nowy Arbos poradzi sobie podczas zmagań z hamownią, tym bardziej że silniki marki Kohler są mniej znane użytkownikom maszyn rolniczych. Już pierwsze wyniki z hamowni wskazały, że silnik wysoko trzyma gardę i…

Uzyskany podczas pomiarów przebiegkrzywej mocy odbiega w dość istotny sposób od typowej dla silników rolniczych. Przede wszystkim w silnikach Kohlera moc nominalna jest jednocześnie mocą maksymalną i nie występuje tu moc nadmiarowa oraz zakres stałej mocy. Może to wynikać z tego, że firma Kohler ma duże doświadczenie w produkcji silników do agregatów, gdzie stosowane są podobne przebiegi krzywych mocy. Oznacza to, że chcąc wykorzystać pełną moc silnika trzeba…

Obecność katalizatora SCR oraz wysoka moc silnika przełożyły się na niskie jednostkowe zużycie paliwa, które wynosi 243 g/kWh w zakresie od 1000 do 1350 obr./min. Mocno obciążony silnik zużywa stosunkowo niedużo AdBlue, ponieważ na każde 100 l ON ze zbiornika ubywa 3,8 l roztworu mocznika. Dokładnie taką samą wartość otrzymaliśmy podczas orki. Jednak w przypadku pracy pod mniejszym obciążeniem, AdBlue może znikać nieco szybciej. Co istotne, wzrost prędkości obrotowej silnika nie powoduje...

Sterowanie

Założeniem podczas konstrukcji Arbosa było stworzenie prostego, mechanicznego ciągnika. Dobrze widać to po wejściu do kabiny. Sterowanie w głównej mierze mechaniczne (hydrauliką, skrzynią przekładniową i rewersem), z trzema wyjątkami (elektrohydrauliczne włączanie WOM, przedniego napędu i blokady mechanizmu różnicowego). Kierownicę regulowaną góra-dół oraz przód-tył można odchylać na czas wchodzenia i wychodzenia z kabiny. Minusem jest...

Fotel traktorzysty, amortyzowany mechanicznie z dwoma podłokietnikami, jest wystarczająco wygodny. Można go dostosować do masy kierowcy i ma regulacje przód-tył i góra-dół. Z lewej strony siedzenia jest mechaniczny hamulec ręczny oraz przełącznik obrotów WOM – 540/540E. Opcjonalnie dostępne są obroty 540/1000. Z lewej strony kierownicy jest dźwignia mechanicznego rewersu przełączana ze sprzęgłem, która działa płynnie, ale..

Skrzynia biegów

Do wyboru zakresu przełożeń przewidziano 2 dźwignie. W tym miejscu musimy wyjaśnić, jak przebiega zmiana, ponieważ ten element sterowania mógłby być bardziej intuicyjny. Pierwsza z dwóch dźwigni ma oznaczenie żółw-zając, a druga ślimak-O. Przy zmienianiu zakresów z polowych na szosowe, tylna dźwignia musi być ustawiona w pozycji O, a pierwszą wybieramy zakres. Z kolei przełączając na biegi pełzające tylną dźwignię ustawiamy w pozycji ślimak, a pierwsza koniecznie musi być ustawiona w pozycji żółw. W innym przypadku ciągnik nie ruszy.

Testowaliśmy wersję Global z układem przełożeń 30/30, co oznacza 3 zakresy, po 5 biegów, z 2 biegami przełączanymi pod obciążeniem. Skrzynia przekładniowa jest w pełni mechaniczna, co oznacza, że do przełączenia rewersu, zmiany zakresów i zmiany biegów trzeba wcisnąć sprzęgło. Półbiegi przełączane są pod obciążeniem. Służy do tego przycisk na dźwigni zmiany biegów umiejscowiony pod kciukiem. Uchwyt jest wygodny, a synchronizowana skrzynia przekładniowa pozwala na płynne zmiany biegów. Nie ma problemów z włączaniem skrajnych biegów czyli 1., 4. i 5., a środkowe, czyli 2. i 3. mogą traktorzyście sprawić trudności. Na podzespoły napędowe udzielana jest 3-letnia gwarancja, podobnie jak na silnik Kohlera, który ma korzenie amerykańskie, a produkowany jest we włoskiej fabryce Lombardini.

Zużycie paliwa

Zmierzyliśmy zużycie paliwa podczas jesiennej orki. Producent deklaruje, że na każdą kilowatogodzinę silnik spala 205 g oleju napędowego. Ciągnik sprawdziliśmy zaorując słaby rzepak. Na początku grudnia (wtedy przeprowadziliśmy test) gleba była pulchna i wilgotna, więc nie stawiała nadmiernego oporu. Na lekkiej i średniej bielicowej glebie klasy od IIIb do IVa wykonaliśmy uprawkę na głębokość 22–25 cm przy ok. 1650 obrotach silnika na min. Orka na wysokim pierwszym biegu polowym oznaczała jazdę…

Podsumowanie

Dystrybucja ciągników Arbos przez firmę Korbanek ruszyła dopiero na początku 2018 r., a w chwili oddania artykułu do druku sprzedano ok. 20 sztuk. Chcielibyśmy przyjrzeć się, jak traktor będzie sprawował się w długotrwałej eksploatacji. Arbos jest ciągnikiem przeznaczonym dla małych i średnich gospodarstw jako maszyna główna lub pomocnicza. Mały rozstaw osi i duży skręt kół świadczą o dobrej zwrotności, co w połączeniu z wysoką przednią szybą, wchodzącą aż na dach, naturalnie predysponuje Arbosa do pracy z ładowaczem czołowym.

Kompaktowa konstrukcja ciągnika sprawia, że do ciężkich prac polowych przyda się przedni TUZ, który powoduje przesunięcie obciążników o 1 m w przód, poprawiając sterowność i trakcję. Standardowo ciągnik wyposażony jest w obciążnik o masie 540 kg.

Ceny serii 5000 w wersji Global, w zależności od modelu i wyposażenia, mieszczą się między 149 a 208 tys. zł. netto.

Pełna wersja testu tylko w "profi" 2/2019.
opr. aj


06. maj 2024 15:15