Fiński producent ciągników wprowadza pewne uproszczenia w ofercie. Dotychczas seria N obejmowała modele 4-cylindrowe (N104, N114 i N124) z silnikami o pojemności 4,4 l, które miały takie same gabaryty i podobną masę, co modele 6-cylindrowe (od N134 do N174) z silnikami o poj. 4,9 l. Mniejsza moc w dużym „opakowaniu” oznacza mniej zwinny traktor, co bywa uciążliwe, np. podczas pracy z ładowaczem czołowym.
Valtra G zamiast mniejszych modeli N
Z tego powodu Valtra zamiast trzech 4-cylindrowych modeli serii N wprowadza również 4-cylindrowe, ale mniejsze i bardziej wszechstronne maszyny serii G. Obejmuje ona 5 modeli od 105 do 135 KM, przy czym najmocniejszy model serii – G135, ma podobną moc jak N134.
Norma emisji Stage V
W celu spełnienia normy emisji spalin Stage V zastosowano SCR i DOC oraz filtr cząstek stałych. Producent określa interwał regeneracji co 600 godzin, co pokrywa się z innymi czynnościami obsługowymi ciągnika. W idealnym przypadku regeneracja odbywa się podczas obsługi serwisowej. Jeśli czujniki sygnalizują pełny filtr DPF, regeneracja zachodzi w trakcie pracy.
Valtra G125ECO
Wyjątkowym modelem w serii G jest G125ECO. Po naciśnięciu przycisku oprogramowanie przełącza się na drugi tryb pracy i silnik zyskuje inną charakterystykę mocy, która zapewnia wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Według producenta ogranicza to zużycie paliwa, szczególnie w pracach pociągowych.
Zwrotność Valtry G
Jeśli chodzi o zwrotność, to Valtra G135 z rozstawem osi 2,55 m i przednimi kołami o szerokości 400 nie ma się czego wstydzić. Wąska talia pod silnikiem zapewnia niezbędną ilość miejsca do dużego kąta skrętu przednich kół.
Piąta para wyjść hydraulicznych w opcji
W opcji dostępna jest także piąta para wyjść hydraulicznych o niskim przepływie oleju, wykorzystywanych do hydraulicznego łącznika górnego lub stopy podporowej przyczepy. Natomiast w każdym wariancie wyposażenia z przodu ciągnika może być do 4 par wyjść hydraulicznych, które można skonfigurować do pracy z ładowaczem czołowym lub innym sprzętem sterowanym hydraulicznie. Możliwe jest fabryczne przekierowanie pary tylnych wyjść hydraulicznych do przodu, jeśli przedni podnośnik służy tylko do zawieszenia obciążnika.
Kabina
Rama kabiny w serii G jest taka sama, jak w mniejszej serii A, jednak jej wnętrze bardziej przypomina to z większych serii ciągników Valtry. Dotyczy to zwłaszcza Versu, które wyposażone jest w podłokietnik SmartTouch z ekranem dotykowym. Podłokietnik jest przejrzysty, a masywna dźwignia jazdy wygodnie leży w dłoni.
Przekładnia Versu
W trybie ręcznego sterowania przekładnią traktorzysta przełącza biegi powershift, popychając dźwignię przyspieszenia do przodu lub do tyłu, natomiast zakresy prędkości za pomocą przycisków plus i minus pod kciukiem. Ciekawiej robi się w trybie automatycznym, ponieważ mamy duże możliwości konfiguracji sterowania.
Pełen raport z pracy nową Valtrą G135 znajdziesz w najnowszym profi 6/2020.
opr. aj
fot. Jakubek