StoryEditor

Raport profi: nowy Crossover z Płocka, czyli New Holland CH7.70

Podczas tegorocznych żniw sprawdziliśmy jak sprawuje się nowy Crossover marki New Holland. Model CH7.70 pracował w niezbyt suchej pszenicy…

17.10.2020., 00:00h


Zmienna pogoda podczas tegorocznych żniw niejednemu pokrzyżowała plany. Podobnie było z pokazem kombajnu CH7.70 – zaplanowany był w Krajkowie niedaleko Płocka, ale opady deszczu sprawiły, że odbył się kilka kilometrów dalej, w miejscowości Zakrzewo w gminie Bielsk. Około południa ruszyliśmy w łan dobrej pszenicy, o wilgotności ziarna powyżej 14%, ale niezbyt suchej słomie.



Model przedprodukcyjny

Do dyspozycji mieliśmy model przedprodukcyjny, który oznaczony był numerem 009. W porównaniu z CX na pierwszy rzut oka wewnątrz kabiny niewiele się zmieniło. Tapicerka jest ciemna, ale na prawym pulpicie pojawiło się podwójne gniazdo USB do tabletu i telefonu. Sterowanie i rozmieszczenie przycisków jest takie samo, jak w CX, więc kombajnista nie ma problemu z przystosowaniem się do nowego modelu. Przejdźmy zatem do sedna. Sercem kombajnu CH7.70 jest silnik FTP Cursor 9, o pojemności… więcej szczegółów znajdziesz w profi 6/2020


Crossover Harvesting

Koncepcja zbioru w kombajnie CH7.70 nie jest nowa. Skoszony materiał na młocarnię podaje przenośnik pochyły z kopiowaniem poprzecznym, który opcjonalnie można wyposażyć również w mechaniczną regulację kąta położenia czoła przenośnika. To funkcja szczególnie przydatna podczas sprzęgania przystawek do omłotu kukurydzy.


Inna separacja ziarna niż w CX6.90

Zmiana w stosunku do bazowego CX zaszła w zespole separacji ziarna. Stanowią go dwa rotory (Twin Rotor), znane z modeli CR. Swoją drogą, tę technologię w modelach rotorowych New Holland stosuje już 45 lat. Długość rotorów wynosi…


Rotorowy zespół separujący

Rotory składają się z 3 sekcji. Pierwszą z nich stanowi przenośnik ślimakowy (sekcja zasilająca), który pobiera materiał wychodzący górą z młocarni i podaje go dalej na sekcję separującą. Na końcu jest sekcja wyrzutowa, kierując słomę z rotorów na dół na pokos lub sieczkarnię.


SmartSieve w standardzie

Układ napędowy ma dwie prędkości pracy rotorów. W pewnych warunkach niskie obroty można zastosować również podczas zbioru zbóż. Testy producenta wykazały, że zmiana prędkości obrotowej rotorów wpływa na jakość słomy. W standardzie kombajny CH7.70 są wyposażone w funkcję Smart Sieve. Zapewnia ona niwelowanie poprzecznych pochyłości terenu, co umożliwia omłot na pochyłościach bocznych nawet do 18 stopni. System znany z serii CX5 i CX6 działa w oparciu na parametrach, tj. wielkości i rodzaju zbieranego ziarna, aktualnej prędkości obrotowej wentylatora oraz wartości pochylenia poprzecznego kombajnu.


Obsługa i konserwacja

Krótko o codziennej obsłudze. W kombajnie CH7.70 są 4 smarowniczki, zasilane co 10 h, a dostęp do nich jest łatwy. Co 50 h pracy należy smarować przekładnię stożkową rotorów. Natomiast dostęp do samych rotorów uzyskujemy po otwarciu solidnej klapy serwisowej na szczycie osłony wylotowej. Po otwarciu wziernika z lewej strony uzyskujemy dostęp do kolejnych dwóch punktów smarnych przednich łożysk rotorów. Olej w silniku wymienia się co 600 godzin pracy.
Pełen raport z pracy kombajnem New Holland CH7.70 znajdziesz w magazynie profi 6/2020.
opr. aj
28. kwiecień 2024 14:37