Na koźle zawieszenia modelu Unico L 5 + 1 Vario jest miejsce dla cięgieł dolnych kategorii III z dwoma wysokościami zawieszenia. Obrotnica ma hartowany wał 130 mm z łożyskami stożkowymi, ramę pługa stanowi kwadratowa belka 140 mm. Producent informuje, że grubość ścianki ramy wynosi 10 mm.
Sprytny schowek
W koźle zawieszenia jest schowek na narzędzia. Węże i kable prowadzone są z lewej i prawej strony kozła. Na wieży pługa są otwory, w tym dwa podłużne do łącznika górnego. Wysokość ramy 80 cm, a odległość między korpusami w standardzie to 95 cm. Maschio oferuje bez dodatkowej dopłaty wersję z korpusami rozstawionymi co 105 cm. W standardzie pługa Unico w wariancie L 5 + 1 jest pięć korpusów.
Połączenia śrubowe
Dla ewentualnej szóstej pary dostępna jest płyta kołnierzowa (13 883 zł, wszystkie ceny netto). Grządziele przykręcone są do ramy. Generalnie Maschio stawia głównie na połączenia śrubowe, wychodząc z założenia, że szwy spawalnicze osłabiają materiał. Korpusy standardowo zabezpieczone są przed przeciążeniem za pomocą śrub ścinanych. Na życzenie (10 643 zł) Maschio może również dostarczyć wersję non stop z automatycznym, hydraulicznym systemem zabezpieczenia na gleby zakamienione. W zależności od wymagań, system może być pod ciśnieniem utrzymywanym przez akumulatory gazowe (azot), a tym samym wstępnie naprężony. Zabezpieczenie pierwszego korpusu płużnego jest mocniejsze od pozostałych. Poza tym warto dodać, że korpusy mogą się odchylać ku górze i na boki.
Wygodne ustawienie
Pługi z oznaczeniem Vario mają hydrauliczną regulację szerokości orki w zakresie od 30 do 55 cm. W standardowej wersji mechaniczna regulacja szerokości ma cztery poziomy. Regulacja pługa odbywa się na równoległoboku. W porównaniu z wersjami wyposażonymi w sanki ma to odciążyć ramę i trzypunktowy układ zawieszenia. Poza tym łatwiej będzie ustawić punkt ciągu. Szerokość pierwszej skiby można zmieniać podczas jazdy, bez wpływu na hydraulicznie regulowany punkt ciągu.
Ceny
Jako wyposażenie dodatkowe producent oferuje wahadłowe koło podporowe lub koło kombinowane (3690 zł), na którym pług podczas transportu drogowego będzie ustawiony w pozycji poziomej. Wahadłowe koło podporowe z oponami w rozmiarze 10,0/80-12 (oferowane opcjonalnie ogumienie 26/12-12,0, wyceniono na 878 zł) pozwala na łatwą regulację głębokości roboczej za pomocą wrzeciona. W przypadku koła kombinowanego odbywa się to na płycie z otworami. Pełna wersja raportu z pracy pługa ukazała się w magazynie "Profi" 6/2020 na str. 44-45.
opr. jj