Nowym Agrotronem 8280 TTV o mocy maksymalnej 211 kW/287 KM Deutz-Fahr wypełnia lukę między serią 7. a 9. Oto pierwszy ekskluzywny raport z pracy.
Ekonomiczny silnik
Dotychczas w popularnej klasie 250–300 KM Deutz-Fahr miał pewien deficyt asortymentu między modelami 7250 TTV (246 KM) a 9290 TTV (295 KM). Dość już jednak historii.
Aktualnie ciągnik 8280 TTV jest jedynym modelem nowej serii 8. Z czasem może jednak zdobywać punkty dzięki maksymalnej mocy 211 kW/287 KM. Dlatego w Lauingen stawiają na ekonomiczny silnik Deutza o pojemności 6,1 l, znany z serii 7. W wersji TTCD 6.1 ma on podwójne turbodoładowanie i wraz z drugą chłodnicą powietrza doładowującego zapewnia imponujący moment obrotowy 1226 Nm.
Układ chłodzenia został podzielony na dwa. Pierwszy – zasadniczy – to chłodnica silnika, Intercooler, chłodnica paliwa, chłodnica klimatyzacji. Drugi, mały układ to chłodnica drugiej turbiny i oleju przekładniowego.
Nowa przekładnia bezstopniowa
Jeszcze bardziej ekscytująca jest sama przekładnia. Nowy projekt opracowany „wspólnie z partnerem technologicznym” Deutz-Fahr nazywa SDF T7780. Przekładnia ma dwa automatycznie przełączane zakresy jazdy (niedostrzegalne przez traktorzystę), które pozwalają uzyskać prędkość maksymalną 40 km/h przy 1220 obr./min. Wiele dowodów wskazuje na to, że wspomniany partner technologiczny to Claas Industrietechnik. W tej kwestii nie ma jednak oficjalnego oświadczenia. Interesujące jest również to, że firma Deutz-Fahr sama opracowała kompletne rozwiązania, związane z obsługą i sterowaniem.
Funkcja PowerZero
Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, możemy wskazać jedynie pozytywne odczucia podczas pracy z załadowaną naczepą. Szkoda, że na polu było zbyt mokro. Mogliśmy jednak sprawdzić działanie funkcji PowerZero, rewers, przyspieszanie i hamowanie. W praktyce wszystkie te czynności i zadania sprawiały bardzo dobre wrażenie.
Reakcja WOM
Należy również wspomnieć o nowej funkcjonalności, w trybie auto można teraz regulować minimalne obroty dźwignią gazu ręcznego i obroty maksymalne za pomocą pokrętła Eco/Power. Ponadto w trybie manualnym dostępna jest funkcja Overperformance do stopniowego, manualnego zwiększania przełożenia napędu i przyspieszenia. Ważniejsze jest jednak to, że poprawiono również reakcję trybu WOM i można go teraz wyłączyć.
Dual Speed
Apropos wału odbioru mocy: oprócz pozycji neutralnej (do łatwiejszego podłączania przekaźnika), nowa przekładnia oferuje trzy prędkości (540E/1000/1000E), które przełącza się pokrętłem. Podoba nam się również to, że w serii 8. można korzystać z przedniego WOM z Dual Speed (1000/1000E) przy mocy do 200 KM. Jeśli chodzi o hydraulikę, do wyboru są pompy tłoczkowe o wydajności 120, 160 lub 210 l/min – bardzo dobrze! Dotyczy to również opcji wyposażenia maksymalnie w pięć obwodów z tyłu (plus dwa z przodu) z przepływem 140 l/min (zamiast 100 l/min). Jeszcze większe wrażenie robi ilość oleju dostępnego dla zasilanych maszyn, która wynosi 90 l i jest pobierana z oddzielnego zbiornika!
Udźwig 11,1 t
Nową konstrukcją jest również podnośnik o udźwigu 11,1 t przy zakresie podnoszenia 85 cm, którą Deutz-Fahr określa jako wartość wyjściową – świetnie! Ponadto podnośnik wyposażony jest w ramiona Walterscheida, które można ustawić w tzw. pozycji transportowej. Dzięki temu jest miejsce na dolny zaczep, nawet ze sprzętem, który korzysta z WOM. Wyposażenie tyłu ciągnika: jest zaczep transportowy i kulowy K80, który w serii 8. wytrzymuje 4-tonowe obciążenie pionowe przy prędkości 60 km/h.
Duża dopuszczalna masa całkowita 16 t i masa własna wynosząca ok. 10,3 t sprawiają, że ciągnik ma dużą ładowność. To zaledwie 50% artykułu, całość znajdziecie Państwo w Profi 2/2021.