r e k l a m a

Partner serwisu

Jak prasa Krone steruje ciągnikiem Deutz-Fahr?

Jak prasa Krone steruje ciągnikiem Deutz-Fahr?

Sprzęgając prasę Krone z ciągnikiem Deutz-Fahr za pomocą przewodu ISOBUS 3. generacji, możemy prasie przekazać częściowo władzę nad ciągnikiem. Traktorzyście pozostaje wtedy niewiele do roboty.


Praca prasą rolującą

Prasa rolująca to świetna maszyna. Jednak przy wyrzucaniu beli z komory prasującej każdorazowo wymaga od operatora wciśnięcia sprzęgła i hamulca, a także dwóch ruchów przełącznikami do hydrauliki, aby otworzyć i zamknąć klapę tylną. W lepszej sytuacji są traktorzyści pracujący ciągnikiem z przekładnią bezstopniową. Niemiej jednak po zrobieniu w ciągu dnia 500 bel, bo tyle prasy są w stanie wykonać, operator jest wyczerpany, ponieważ cały czas musi zachować pełną koncentrację.


Odciążyć operatora prasy

Konstruktorzy odpowiedzialni za elektronikę zastanawiali się, jak przy tej żmudnej pracy odciążyć operatora. Zagęszczenie materiału z obu stron określają czujniki wielkości beli, a informacja wyświetlana jest na terminalu jako wskaźnik do kierowania ciągnikiem. W ten sposób wiadomo, czy lepiej jechać środkiem, czy nieznacznie z lewej lub prawej strony pokosu. Na terminalu w ciągniku widać również wypełnienie komory prasującej, aktualną wielkość oraz liczbę uformowanych bel.

Położenie i blokada tylnej klapy kontrolowane są elektronicznie, jednak aby uzyskać wysoką wydajność, unikając jednocześnie błędów i pomyłek, operator musi od pierwszej do ostatniej beli zachować pełną czujność.

ISOBUS w prasie Krone

Gdy standard ISOBUS w prasach rolujących wprowadzano około 10 lat temu, oferował on wtedy operatorom tylko kilka udogodnień, ale producentom otwierał drzwi do zupełnie nowych rozwiązań. Jednym z nich jest funkcja TIM (ang. Tractor Implement Management), która pozwala maszynie sterować niektórymi funkcjami ciągnika: prędkością jazdy, podnośnikiem, WOM czy hydrauliką. Wymaga to jednak ciągnika z przekładnią bezstopniową i z elektronicznymi jednostkami sterującymi.

Ponieważ TIM jest rozwiązaniem obejmującym zarówno producentów ciągników, jak i producentów sprzętu towarzyszącego, musi być ustandaryzowany. Odpowiada za to norma ISO 11783, która precyzyjnie określa, w jaki sposób maszyny muszą być zaprogramowane, aby mogły się ze sobą komunikować, niezależnie od tego, jakiej są marki. Nadrzędną rolę w tej komunikacji odgrywa bezpieczeństwo pracy, przykładowo ciągnik nie może ruszyć samodzielnie z miejsca...

Pełną treść artykułu prezentujemy w profi 2-2022!

opr. aj
fot. 

Zobacz także