Sprawdzenie oleju, filtrów powietrza, czystości chłodnic oraz naprężenia pasków klinowych to tylko kilka zadań, które każdy kombajnista musi wykonać codziennie. Ekspert z firmy Claas doradza, na co trzeba zwrócić uwagę podczas przygotowywania kombajnu do zbiorów. Omawiamy najważniejsze aspekty na przykładzie nowych serii kombajnów Claas Lexion 6000, 7000 i 8000.
System Cemos Automatic
Praca nowymi kombajnami Lexion jest o tyle łatwiejsza, że dysponują one systemem Cemos, który wspierają pracę i decyzyjność operatora. To optymalizuje wydajność omłotu, ponieważ parametry pracy są w czasie rzeczywistym dopasowywane do zmieniających się warunków zbioru. Najpierw system Cemos Automatic komunikuje się z operatorem, który wprowadza podstawowe informacje do systemu. Na podstawie uzyskanych zwrotnie danych, operator wybiera jedną z czterem strategii omłotu:
- maksymalna przepustowość – przy niepewnej pogodzie, gdy trzeba szybko zebrać plon,
- minimalne zużycie paliwa – gdy jest dobra pogoda i można sobie pozwolić na zaoszczędzenie paliwa,
- wysoka jakość ziarna – gdy zbieramy ziarno jakościowe,
- wyrównanie – strategia, która równoważy elementy pozostałych 3 metod zbioru.
Liczne czujniki rozmieszczone w maszynie w trakcie omłotu dostarczają dane, na podstawie których system automatycznie na bieżąco dopasowuje maszynę do aktualnych warunków zbioru. Praca z systemem Cemos nie tylko zwalnia operatora z podejmowania trudnych decyzji o doborze odpowiednich wartości poszczególnych parametrów pracy kombajnu, ale ogranicza również ryzyko przeciążenia mechanizmów i wystąpienia awarii.
Olej silnikowy i płyn chłodniczy
Przed wyruszeniem w pole trzeba jednak pamiętać o podstawowych czynnościach obsługowych, wykonywanych codziennie. Obowiązkowo przed uruchomieniem silnika należy sprawdzić poziom oleju silnikowego. Do uszkodzenia silnika powoduje nie tylko niedobór, ale także nadmiar oleju. Odpowiedni poziom mieści się między górnym a dolnym wskazaniem na bagnecie pomiarowym. Również przed uruchomieniem silnika należy sprawdzić ilość płynu chłodniczego. Tutaj oczywista rada: nigdy nie rób tego, gdy silnik jest rozgrzany, ponieważ płyn jest gorący co grozi poparzeniem!
– Obok silnika znajdziemy również zbiornik na olej hydrauliczny. Podobnie jak w przypadku płynu chłodniczego z boku mamy wziernik, w którym widać minimalny oraz maksymalny poziom. Do wykonania tej czynności należy opuścić heder maksymalnie do dołu – mówi Sebastian Małecki z Claas Polska.
Czyste chłodnice
Praca kombajnem w gorące dni sprzyja wysokiej temperaturze czynnika chłodzącego. Dodatkowo wysokie zapylenie powoduje zmniejszenie wydajności chłodnic i może prowadzić do przegrzania silnika. W kombajnach Lexion jest pakiet kilku chłodnic: płynu chłodniczego silnika, powietrza doładowania, klimatyzacji i paliwa. Ważne jest, żeby utrzymywać je w czystości. Do tego najlepiej wykorzystać sprężone powietrze pod ciśnieniem nie większym niż 5 barów. Czysta musi być również siatka znajdująca się pod pakietem chłodnica.
Czyszczenie filtrów powietrza – od środka na zewnątrz
Sprężone powietrze pod ciśnieniem maks. 5 barów przyda się również do codziennego czyszczenia filtrów powietrza. Przy dużym zapylenia warto tą czynność wykonać dwa lub trzy razy dziennie. Filtry czyścimy zawsze od środka w kierunku na zewnątrz, nigdy odwrotnie! Regularne oczyszczanie silnika, sprężarki klimatyzacji, alternatora i otoczenia tłumika ograniczy możliwości zapłonu podczas pracy w suchym łanie zboża.
Kontrola naprężenia pasów klinowych
W kombajnach Claas Lexion jest kilka typów napinaczy. Niektóre z nich mają wskaźnik informujący o stopniu naprężenia paska klinowego. Do ich regulacji jest nakrętka znajdująca się z tyłu. Aby bezpiecznie wymienić pas, należy go najpierw poluzować dokręcając nakrętkę.
– Prawidłowe napięcie pasa jest wtedy, gdy dane wskazówki dochodzą do siebie na styk – dodaje ekspert z Claas Polska.
Innym rodzajem elementów napinających jest napinacz z tuleją, którego prawidłowe ustawienie sygnalizuje szczelina między podkładką a tuleją ograniczającą.
Napięcie łańcucha przenośnika pochyłego
Nie tylko pasy klinowe, ale również łańcuchy przenośnika pochyłego wymagają odpowiedniego naprężenia. Napinacze znajdują się po jego lewej i prawej stronie. Należy poluzować nakrętki i przesunąć napinacze, pracujące w podłużnym otworze, w jedną lub drugą stronę. Listwy prawidłowo naprężonego łańcucha delikatnie powinny opiera się o dno przenośnika.
Chwytacz kamieni
Za przenośnikiem pochyłym znajduje się chwytacz kamieni. Do jego regularnego czyszczenia służy dźwignia, którą należy pociągnąć w dół. Chwytacz się otworzy, a ze środka wypadną kamienie.
W Lexionach serii 5000 i 6000 do zbioru kukurydzy należy wyregulować szerokość szczeliny na bębnie separatora przez przestawienie dźwigni. Aby to wykonać, trzeba wykręcić śrubę, obrócić zespół, a następnie wkręcić śrubę w ramię po przeciwnej stronie. Te czynności można wykonać z przyczepionym hederem, ale najpierw trzeba zabezpieczyć siłowniki podnoszenia/opuszczania z lewej i prawej strony.
Czysty podsiewacz
Omłot wilgotnego łanu powoduje, że na podsiewaczu gromadzi się więcej zanieczyszczeń niż zwykle. W takim przypadku zalecane jest jego codzienne czyszczenie. Wystarczy odkręcić 3 śruby, zdjąć pokrywę i wyciągnąć płytkę z tworzywa, którą należy oczyścić w zależności od warunków.
Punkty smarowania
Oczywistym obowiązkiem operatora jest zadbanie o prawidłowe smarowanie mechanizmów. Na kombajnie jest kilka miejsc, które są oznaczone naklejkami z informacją o częstotliwości smarowania poszczególnych elementów.
Uwaga na instalację elektryczną
Nie jest zaskoczeniem, że na moduły elektryczne źle działa wilgoć. Z tego powodu jak ognia należy unikać wody, szczególnie pod wysokim ciśnieniem. Czyszcząc elementy elektryczne najlepiej rozłączyć prąd w całej maszynie, za pomocą włącznika, który znajduje się za lewym kołem lub gąsienicą.
Komputer pokładowy w Lexionie
Cebis – komputer pokładowy w kombajnach Claas Lexion można użytkować w zależności od przyzwyczajenia na dwa sposoby. Po pierwsze za za pomocą pokrętła, którym wybieramy odpowiednią funkcję, a następnie jego wartość. Jeśli ktoś woli pracę z ekranem dotykowym to również ma taką możliwość.
– Komputer pokładowy CEBIS ma dwa tryby: tryb do jazdy drogowej, a po odblokowaniu hydrauliki tryb do jazdy polowej. Na ekranie trybu do jazdy drogowej mamy przedstawione parametry silnika, prędkość jazdy, poziom paliwa, poziom płynu chłodzącego oraz poziom AdBlue. Trzy pozostałe okienka możemy dowolnie dostosować do naszych upodobań – mówi Sebastian Małecki.
Tryb jazdy polowej wyświetla schemat kombajnu, na którym widzimy wydajność omłotu w t/h, obciążenie silnika, starty na rotorach i sitach oraz podstawowe parametry pracy.
Pracują z systemem Cemos Automatic w nowych kombajnach Claas Lexion, operator może większą uwagę poświęcić na prowadzenie zespołu żniwnego. System zadba o jakość ziarna, wydajność omłotu i minimalne straty.
opr. aj
fot. firmowe