"Waży więcej, więc jest solidna i wytrzyma dłużej". Czy jesteśmy pewni, że to zdanie jest prawdziwe? Eksperci firmy BKT, jednego z największych producentów opon terenowych na świecie, pokazują szczegóły i parametry, które wpływają na masę opony.
Tym lepsza jakość
Bardzo często słyszy się, że im cięższa opona, tym lepsza jej jakość, ponieważ została zaprojektowana z większej ilości materiałów, a co za tym idzie jest bardziej wytrzymała. Ciężar i jakość z pewnością można ze sobą powiązać, ale tylko wtedy, gdy potraktujemy ciężar opony jako - uzasadnioną i obliczoną - sumę wszystkich jej elementów. Krótko mówiąc, nie powinno nas dziwić, że opona przeznaczona do dużych obciążeń, która ma taki sam rozmiar jak inne, może być cięższa, ponieważ dodatkowe elementy, które wzmacniają jej konstrukcję, będą miały wpływ na masę całkowitą.
Różna masa
Opony stosowane w ciągnikach lub ładowarkach, pracujących w kamieniołomach muszą zagwarantować różne osiągi. W zależności od zastosowania, ich konstrukcja może być zintegrowana z różnymi elementami, dlatego istotnie różnią się masą dla tego samego modelu. W oponie największy udział w masie ma bieżnik, ale należy również uwzględnić takie elementy, jak opasanie, barki, stopka i karkas, które każdy producent testuje i modyfikuje w celu zrównoważenia osiągów i kosztów. Jak wyjaśnia BKT, mocną stroną ogumienia tej marki jest na przykład większa ilość materiału na stopce opony, wystarczy kilka gramów więcej, aby uniknąć uszkodzeń. Idąc tym tropem i celem zaspokojenia ciekawości producent podaje kilka przykładowych opon, które sprzedają się najlepiej. Największą oponą rolniczą BKT jest Agrimax RT 600 w rozmiarze IF 1250/50 R 32 i masie 643,52 kg. Agrimax RT 600 jest przeznaczona do pracy na trawnikach, murawach i glebach wymagających szczególnej uwagi. Istotne znaczenie ma wzór bieżnika, jego mniejsza głębokość, obecność i rozmieszczenie licznych wypustek oraz szczególny, zaokrąglony kształt barku.
Olbrzym BKT
Najcięższą oponą w gamie opon przemysłowych jest natomiast Earthmax SR 468 w rozmiarze 40.00 R 57, olbrzym o masie całkowitej 3819,80 kg, przeznaczony do sztywnych wywrotek, wyposażony w konstrukcję całkowicie stalową, która zapewnia większą odporność karkasu, a tym samym na niszczące ataki. Cechami wyróżniającymi oponę Earthmax SR 468 są specjalny wzór bieżnika i jego mieszanka, oba stworzone w celu ograniczenia generowanego ciepła. Głębokość bieżnika E-4 zapewnia bardzo dużą odporność w szczególnie trudnych warunkach.
Trawniki i wózki widłowe
Wśród najmniejszych opon jest m.in. model LG 306 w rozmiarze 11X4.00-5 i masie 1,17 kg: opona do trawników, odpowiednia do kosiarek, a w niektórych rozmiarach także do małych traktorów. Specyficzny wzór bieżnika sprawia, że opona jest delikatna na podłożu, co ułatwia jej użytkowanie podczas manewrowania. Wreszcie, w gamie opon przemysłowych najmniejszą oponą jest Liftmax LM 81 w rozmiarze 150/75 R 8, ważąca 9,25 kg: zaprojektowana i skonstruowana specjalnie do wózków widłowych i ciągników portowych, ma trwały i solidny bieżnik, który w połączeniu z wyjątkową mieszanką antystatyczną zapewnia oczekiwane właściwości w zakresie zużycia i długą żywotność.
Dla ciągników ponad 250 KM
Minimalna różnica w przypadku dwóch z najbardziej poszukiwanych produktów rolniczych, które charakteryzują się takimi samymi rozmiarami. Jednak pierwsza z nich została zaprojektowana specjalnie dla ciągników o dużej mocy (ponad 250 KM) i jest wyposażona w technologię IF (zwiększone ugięcie), podczas gdy druga jest szczególnym połączeniem cech, które poprawiają osiągi ciągników nowej generacji i jest wyposażona w technologię VF (jeszcze większe ugięcie). Mowa tu o Agrimax Force w rozmiarze IF 710/70 R 42 CFO i masie 347,4 kg w porównaniu z 340,84 kg w rozmiarze VF 710/70 R 42 dla Agrimax V-Flecto. A teraz przykład z gamy opon OTR (poza drogowych): jednym z najczęściej poszukiwanych produktów jest Earthmax SR 30, która w rozmiarze 20,5 R 25 waży 241,6 kg. To bardzo dobre rozwiązanie dla małych i średnich ładowarek poruszających się po drogach gruntowych.
Nie bez powodu BKT podkreśla, że jest uznawany za jednego z najważniejszych producentów opon terenowych na świecie, dzięki ofercie dla szerokiej gamy odbiorców: rolnictwo, przemysł, roboty ziemne, górnictwo, działalność portowa, ogrodnictwo i pojazdów terenowych. Każda opona jest projektowana zgodnie z jej przeznaczeniem, a więc zgodnie z rodzajem pracy wykonywanej przez pojazd, na którym zostanie zamontowana. Wytrzymałość, prędkość, samooczyszczanie, odporność na przebicie - to tylko niektóre z cech wymaganych przez nabywców opon.
opr. jj