Od początku roku zostało zarejestrowanych 27167 nowych ciągników rolniczych, to dane agencji Martin & Jacob na podstawie bazy danych CEPiK. Porównując te wyniki do bardzo dobrego, ubiegłego roku, widać tendencję spadkową. Pierwszy kwartał zakończył się sprzedażą niższą o 5,5%, czyli 158 traktorów. W marcu ten spadek były już wyraźnie większy i wyniósł blisko 16% (226 ciągników).
New Holland na czele
W pierwszych trzech miesiącach br. zarejestrowano 504 ciągniki New Holland, co daje ponad 18,5% udział w rynku. W marcu sprzedaż traktorów tej marki wyniosła 218 sztuk. Był to również najwyższy wynik ze wszystkich firm. Porównując sprzedaż z ubiegłym rokiem, zdecydowanie na wyniku kwartału zaważył właśnie marzec. W ostatnim miesiącu sprzedaż była gorsza o 86 ciągników w stosunku do 2021 roku, co zaważyło na wynik całego kwartału, w którym firma sprzedała o 83 traktory mniej niż w analogicznym kwartale ub.r.
John Deere coraz lepiej
Na drugim miejscu pod względem sprzedaży nowych ciągników rolniczych uplasował się John Deere. Po pierwszych kwartale były to 364 nowe maszyny i jest to zdecydowanie lepszy wynik od tego z ubiegłego roku. Firma poprawiła sprzedaż o 79 traktorów, co oznacza wzrost o blisko 28%. To najlepszy wynik ze wszystkich marek obecnych na rynku. W samym marcu sprzedaż traktorów John Deere wyniosła 163 sztuki, była drugą najwyższą. John Deere był jedyną marką z czołówki, która odnotowała lepsze wyniki niż przed rokiem, zwiększając swój udział w rynku o blisko 4 proc.
Kubota ponad 300 traktorów
Trzecią marka pierwszego kwartału i marca jest Kubota. Sprzedano 311 pomarańczowych ciągników od początku roku, to dokładnie taki sam wynik jak przed rokiem. Oceniając marzec br. firma odnotowała jednak nieznaczny (-11 sztuk) spadek sprzedaży w porównaniu do marca 2021 roku. W wyniku mniejszego wolumenu sprzedaży na rynku, udział marki Kubota wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o niespełna 1 proc.
Tu też wyższa sprzedaż
Pomimo tego, że rynek zamknął się mniejszą liczbą rejestracji niż przed rokiem, to niektóre marki odnotowywały wzrost sprzedaży. Farmtrac jest firmą, która – obok John Deere – wyraźnie poprawiła swoją sprzedaż z ubiegłego roku o 34 sztuki (+ 37 proc.). Równie dobrze radziły takie marki jak Lovol (+ 28 szt., +116 %) i Claas (+ 15 szt., +14 %).
opr. jj