W 2021 roku Valtra obchodzi jubileusz 70-lecia istnienia. Z tej okazji Valtra przygotowała limitowaną serię 70 ciągników w czerwonej szacie. Właśnie taki kolor miał ciągnik Valmet 15, który w 1951 roku jako pierwszy zjechał z fińskiej linii produkcyjnej.
Valtra Red Edition
Modele w wersji specjalnej oferują nie tylko głęboki metaliczny kolor czerwony na masce, ale także przyciemniane szyby i czarne felgi. W środku skórzany fotel kierowcy i pasażera, ale również wykończona skórą kierownica, a wszystko ze stylowymi czerwonymi obszyciami. Charakter wnętrzu nadaje czarne wykończenie oraz podłokietnik SmartTouch z czerwonym wspornikiem. Całość zwieńczona jest logo „70 yrs” na lewych drzwiach kabiny. Z okazji 70 rocznicy uruchomienia produkcji ciągników, Valtra oferuje tylko 70 tak przygotowanych egzemplarzy serii T od modelu T174 do T254 Versu oraz Direct.
Wszystko zaczęło się od czerwonego...
Cała historia produkcji ciągników z Suolahti rozpoczęła się w 1951 roku od modelu Valmet 15, który oryginalnie produkowany był właśnie w kolorze czerwonym. Z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 l ciągnik dysponował mocą 15 KM i trzema biegami do przodu i jednym do tyłu. Masa maszyny wynosiła 780 kg. W kolejnym modelu – Valmet 20 – z silnika o takiej samej pojemności wykrzesano nawet 22 KM.
Prawie jak samochód…
W 1964 roku na rynku pojawił się model Valmet 565, którego promowano hasłem „Prowadź swój ciągnik jak samochód”. Cechą charakterystyczną ciągnika była duża litera V z przodu.
Pierwsze turbo w ciągnikach Valmet
Lata 1967–1975 obfitowały w kolejne modele z dalekiej północy, tym razem w żółtej szacie: Valmet 900 (1967 r.) z bezpieczną kabiną w standardzie; Valmet 1100 (1969 r.), który był pierwszym ciągnikiem fińskiego producenta z turbodoładowaniem; Valmet 502 (1971 r.) pobił światowy rekord niskiego poziomu hałasu; Valmet 1102 (1972 r.), jako pierwszy przekroczył granicę 100 KM; Valmet 1502 (1975 r.) na trzej osiach z nietypową, rozszerzaną ku górze kabiną; Valmet 1203 (1980 r.) cechował się wysokim momentem obrotowym począwszy od niskich obrotów silnika; Valmet 602 (1980 r.) z pierwszym 3-cylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem.
Powrót do czerwieni
Wraz z ciągnikiem Volvo BM Valmet 05 w 1982 roku producent powrócił do oryginalnego czerwonego koloru. To był model, który został zaprojektowany do napędu na 4 koła. Równolegle oferowane były inne wersje kolorystyczne.
W 1997 roku producent otrzymał złoty medal targów Agritechnika za układ Sigma Power, który zapewniał dodatkową moc oferowaną na WOM. Według własnych danych producenta w 1998 roku ciągniki wersji Hi-Tech sprzedawały się najczęściej w kolorze czerwonym. W 2002 roku pojawiła się seria T – kto zgadnie w jakim kolorze?
opr. aj
fot. Valtra