StoryEditor

Sposób na drogie paliwo

Przy rosnących cenach oleju napędowego coraz istotniejsze znaczenie ma pełne wykorzystanie możliwości ciągnika, bo pozwala ograniczyć koszty!

08.12.2021., 00:00h
Przyjrzyjmy, jak w ciągu roku można zaoszczędzić ponad 5000 zł przez umiejętny dobór obciążenia dodatkowego w ciągnikach John Deere serii 7R. W listopadzie taki ciągnik był szczegółowo monitorowany podczas pracy przez aplikację JDLINK Dashboard (dostępna na platformie MyJohnDeere). Łącznie przeanalizowano dane dotyczące ponad 400 godzin pracy maszyny, często nawet powyżej 23 godzin na dobę, co ilustruje poniższa grafika.


Okazało się, że ciągnik przez wiele godzin pracował z dużą przyczepą przeładowczą, przez co zużycie paliwa w transporcie jest zbliżone do tego jakie występuje w pracach polowych. Szczegółowe porównanie poniżej:



Potwierdza to również wykres obciążenia silnika:

Pakiet obciążenia: co to daje w praktyce?

John Deere oferuje pakiet obciążenia przeznaczony do ciągników serii 7R, pozwalający zoptymalizować masę ciągnika bez opuszczania kabiny.

– Ciągniki serii 8R i większe są dedykowane do ciężkich prac polowych i same w sobie są ciężkie (14-20 t). Co istotne, każda dodatkowa tona w transporcie zwiększa zużycie paliwa o jeden litr na godzinę. Pakiet dodatkowego obciążenia to rozwiązanie, które szybko pozwala zoptymalizować masę. Sprawdziliśmy to podczas pracy ciągnika serii 7R – wyjaśnia Szymon Kaczmarek z John Deere Polska. 

Oszczędność 5100 zł/rok

- Tym samym przyjmując, że dzięki zmniejszeniu masy ciągnika o 1 tonę możemy zredukować zużycia paliwa w transporcie o 1 litr. Przy takim założeniu, ciągnik pracujący 500 godzin w transporcie rocznie zdejmując EZBallast (w zamian za jeżdżenie z tym obciążeniem na stałe jako obciążniki w koła) możemy liczyć na oszczędności 5100 zł rocznie (1,7 l, bo 1700 kg x 500 godzin przy cenie paliwa 6 zł/litr) – dodaje Szymon Kaczmarek, który uzasadnia też dlaczego system EZBallast jest tak ważny. W codziennej pracy zależy nam, by dysponować możliwie najlżejszym ciągnikiem w transporcie i możliwie najcięższym w pracach polowych. Stąd też tak istotne jest sprawne zakładanie i zdejmowanie obciążenia. Tradycyjne zdejmowanie i montaż obciążników z kół trwałoby jednak zbyt długo, żeby ciągnik mógł być zawsze zoptymalizowany do prac transportowych. Rozwiązaniem jest EZBallast!

Czas pracy operatorów

Dodatkowo modele serii 7R w wyposażeniu standardowym mają JDLink (od 6155M-6195M i serie 6R, 7R, 8R i 9R), który pozwala analizować czas pracy operatorów. Obejmuje to między innymi: ile czasu ciągnik pracował bezczynnie, jaki był poślizg ciągnika, a także pracę układu oczyszczania spalin (ile cykli regeneracji zostało ukończonych/ile przerwanych) i układu hydraulicznego. Poza tym można ocenić pracę AutoTrac, w różnych trybach przekładni i temperaturę płynów eksploatacyjnych. Dzięki temu rozwiązaniu można analizować pracę maszyny, bezprzewodowo wysyłać dokumentację, a także udostępniać mapy pokrycia między maszynami w czasie rzeczywistym (co ma istotne znaczenie m.in. w trakcie kontroli sekcji w dwóch opryskiwaczach pracujących na jednym polu). Analiza zużycia paliwa, czy obciążenia silnika to nie jedyne parametry do których mamy wgląd.

Ciężkie warunki

Również możliwość dociążenia potwierdzali jako główny atut użytkownicy, w tym Damian Matejka który testował maszynę w południowej części Polski od sierpnia do końca listopada. - Maszyna pracowała przy siewie. Warunki były ciężkie, teren jest grząski i górzysty. Dlatego też dociążenie do 15 ton miało podstawowe znaczenie, a zdjęcie obciążnika w transporcie zmniejszało zużycie paliwa – skomentował rolnik.

opr. jj

09. maj 2024 03:43