StoryEditor

Przyszłość samochodów

ZF: pojazdy przyszłości będą korzystały z sieci i automatyzacji zdefiniowanej przez… oprogramowanie. 

16.12.2020., 00:00h

Trzeba dodać, że „samochód definiowany programowo” to więcej niż „smartfon na kołach”. Różnica polega na jakości i ilości oprogramowania, a także osprzętu. Aby to osiągnąć wszystkie podzespołu, trzeba inteligentnie połączyć z oprogramowaniem. Wtedy ludzie będą mogli przemieszczać się bezpiecznie, nie tracąc przy tym komfortu i przyjemności z jazdy.

Oprogramowanie pośredniczące

W zapowiedzi targów CES 2021 firma ZF zaprezentowała swoje nowe oprogramowanie pośredniczące. Ta otwarta platforma oprogramowania, stanowiąca pośrednie ogniwo między systemem operacyjnym komputera pojazdu i jego aplikacjami. 

Jak wyjaśnia firma, funkcje pojazdu mogą być aktualizowane lub oferowane dodatkowo na żądanie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Wspomniane oprogramowanie pośredniczące firmy ZF będzie dostępne w pojazdach seryjnych od 2024 r. 

Rozwiązania systemowe

Elektronika pozwala komponentom pojazdu komunikować się ze sobą przez prawie pięć dekad, odkąd pierwsze elektroniczne jednostki sterujące (ECU) zostały zainstalowane w samochodach w latach 70. Obecnie pojazdy mogą mieć nawet do 100 różnych ECU. Każdy elektroniczny moduł sterujący lub kontrolny ma własne oprogramowanie. Dzięki temu architektura elektryczna i elektroniczna w nowych i przyszłościowych pojazdach ulegnie radykalnej zmianie. 

Sukcesywnie odchodzić się będzie od indywidualnych kontrolerów w kierunku scentralizowanego systemu z kilkoma dedykowanymi jednostkami kontrolnymi, np. funkcji automatycznego prowadzenia. 

Komunikacja z podzespołami

Nowe rozwiązania minimalizują interfejsy, gwarantując szybszą komunikację ze wszystkimi częściami systemu w pojazdach. Dzięki temu będzie można zmniejszyć złożoność integracji systemu dla wersji OEM. Co ważne, oprogramowanie pośredniczące upraszcza komunikację w „jednym uniwersalnym języku”.

Bieżąca aktualizacja

Otwarta architektura przyspieszy i ułatwi współpracę między ZF, producentami pojazdów i innymi partnerami. To będzie możliwe już od pierwszego etapu projektowania, a także przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dzięki temu klienci końcowi skorzystają z innowacyjnych funkcji samochodów, które będą aktualizowane na bieżąco. Globalne centrum oprogramowania ma powstać w 2021 r. 

ZF to globalny koncern technologiczny, który dostarcza rozwiązania dla samochodów osobowych, komercyjnych i przemysłu, wspierając w ten sposób rozwój mobilności nowej generacji.

opr. jj

11. maj 2024 11:14