Rolnictwo niejedno ma imię, tak w skrócie można opisać zakres aktywności firmy Pronar. Nie dość, że produkuje obręcze, sprzęt rolniczy, komunalny, a także ma rozbudowane laboratoria badawcze, to jeszcze... szkoli polotów! Ale nie takich jak śmigłowce, które widzimy na zdjęciu otwierającym w hali Pronaru. Teraz mowa jest o szybowcach.
Celność lądowania
W dniach 2-3 października odbędą się Zawody Szybowcowe na celność lądowania. Jak informuje firma, do zdobycia jest Puchar Prezesa Pronaru Sergiusza Martyniuka. Drugiego października zawody odbywały się będą w godz. 8:00-17:30, a trzeciego października od 8:00 do 12:00, po czym ogłoszone zostaną wyniki. Lądowisko firmy Pronar mieści się w Narwi, ul. Mickiewicza 101A. Zobacz jak zdobyć uprawnienia...
Akrobacje szybowcowe
Ośrodek Szkolenia Lotniczego Pronar organizuje kursy, dzięki którym można zdobyć licencję pilota szybowcowego oraz uprawnienie do akrobacji szybowcowych. Ośrodek prowadzi szkolenia praktyczne na trzech własnych, polskich szybowcach.
Rozpiętość skrzydeł 20 m
Pierwszy szybowiec to dwumiejscowy SZD-54-2 Perkoz, którego wielkim atutem jest możliwość zamontowania różnych końcówek skrzydeł, np. przez założenie końcówek z wingletami – zwiększamy rozpiętości skrzydeł do 20 m, poprawiając parametry szybowca w lotach termicznych, natomiast zakładając płaskie końcówki – zmniejszamy rozpiętość skrzydeł do 17,5 m poprawiając zwrotność szybowca, konieczną przy kręceniu akrobacji.
Szybowce i ultralekki samolot
Drugi dwuosobowy szybowiec, to szkolno-treningowy PW-6U. Ten egzemplarz firma odebrała od producenta w tym roku. We flocie ośrodka jest też jednomiejscowy szkolno-treningowy szybowiec SZD-50-1 Junior. Flotę szkoły lotniczej uzupełnia jeszcze słowacki dwuosobowy ultralekki samolot WT-9 Dynamic, służący nie tylko do holowania szybowców (obok wyciągarki), ale również do szkoleń przyszłych pilotów samolotów ultralekkich oraz ich instruktorów.
Zbada Ciebie lekarz
Pronar wyjaśnia: aby rozpocząć szkolenie szybowcowe w ośrodku, należy mieć ukończone – najpóźniej w dniu pierwszego lotu samodzielnego – minimum 14 lat. Górnej granicy wieku nie ma, ale kluczowe znaczenie ma stan zdrowia kandydata, oceniany na wstępnych (przed szkoleniem) a później okresowych badaniach przez lekarza orzecznika komisji lotniczo-lekarskiej. Następnie należy odbyć zakończony egzaminem kurs wiedzy teoretycznej (dostępny on-line np. w Szkole Lotniczej Avioner).
Wyciągarka szybowcowa
Podstawowe szkolenie praktyczne w OSL Pronar – przy sprzyjających warunkach atmosferycznych – trwa około 7 dni. Obejmuje ono 56 lotów przy wykorzystaniu wyciągarki szybowcowej, z czego ostatnie pięć wykonywane jest samodzielnie przez szkolonego kandydata.
Pronar chwali swoje możliwości "mamy najnowocześniejszy sprzęt do szkolenia szybowcowego ze wszystkich szkół szybowcowych w Polsce". Warto to sprawdzić w dniach 2-3.10.2020 r.
opr. jj