StoryEditor

Pomysły na tankowanie AdBlue

Oto kilka wskazówek, dotyczących obchodzenia się z tym płynem.

05.05.2021., 00:00h

Co to jest AdBlue

Przy wysokich temperaturach spalania w silniku azot (N) i tlen (O) z powietrza również reagują ze sobą, wytwarzając szkodliwe dla środowiska tlenki azotu (NOx). Aby móc ponownie zredukować te tlenki, co pozwala spełnić normy emisji, wymagany jest amoniak (NH3). Dzięki temu w selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w katalizatorze z tlenków azotu (NOx) uzyskuje się azot (N) i wodę (H2O). Amoniak uzyskuje się ze standaryzowanego 32% wodnego roztworu mocznika. 

Oficjalnie oznaczenie w Europie to AUS 32 („AqueousUrea Solution”, co znaczy: „wodny roztwór mocznika”). Powstaje on ze demineralizowanej wody i rozpuszczonego w niej mocznika. W Ameryce Północnej często mówi się o DEF („Diesel Exhaust Fluid”). W wielu krajach przyjęła się nazwa handlowa „AdBlue”.

Jak powinno się postępować z AdBlue:

  • AdBlue zamarza poniżej –11°C. Jego skuteczność jest zachowana i po rozmrożeniu można go użyć ponownie.
  • Okres trwałości zależy od temperatury przechowywania. W zakresie od –5 do +10°C wynosi 36 miesięcy, a powyżej 35°C już tylko sześć miesięcy. Generalnie należy unikać bezpośredniego nasłonecznienia i temperatury powyżej 50°C. 
  • Jeśli AdBlue mocno pachnie amoniakiem to znaczy, że jest przestarzały. W takim przypadku nie należy go stosować, ponieważ zawartość mocznika może być zbyt niska!
  • Jeśli dysponujesz refraktometrem, możesz określić, czy minimalna zawartość mocznika nie spadła poniżej dopuszczalnej, czyli 31,8%.
  • Jeśli AdBlue przez dłuższy czas ma kontakt z tlenem, to skrystalizuje. Pojawi się stała, biała masa, która może zatkać filtry i rury, co doprowadzi do kosztownej naprawy.
  •  Kosztowne może być również przypadkowe wlanie oleju napędowego do zbiornika AdBlue lub AdBlue do zbiornika oleju napędowego. W żadnym razie nie uruchamiaj wtedy silnika, ale zasięgnij rady w kompetentnym warsztacie!
  • AdBlue ma zdolność pełzania i działa korodująco. Dlatego rozlany AdBlue należy jak najszybciej usunąć ze wszystkich metali i lakieru, zwłaszcza styków elektrycznych i połączeń wtykowych, używając dużej ilości wody.
  • To samo dotyczy kontaktu skóry lub oczu z AdBlue. Płukanie pomaga. Jeśli to konieczne, skonsultuj się z lekarzem.

W „profi” 3/2021 na str. 64-67 pokazujemy kilka pomysłów na tankowanie AdBlue. 

opr. jj

21. listopad 2024 15:08