Teraz ten model z trzema separatorami i zespołami wyorującymi do ziemniaków, cebuli i marchwi zyskał obszerną aktualizację.
Zbiór non stop z większym zasięgiem
Warto sięgnąć do historii, czyli 2014 r. kiedy to firma Grimme zaprezentowała oryginalny, opatentowany zbiornik NonstopBunker o ładowności 5,5 tony, który umożliwia wyładunek plonu podczas jazdy.
Jako pierwszy kombajn EVO 280 otrzymał poza standardowym 8-tonowym zbiornikiem, także całkowicie nową wersję wspomnianego zbiornika mieszczącą maksymalnie 6 ton. Zwiększenie ładowności zbiornika przełożyło się na znaczne zwiększenie wysokości i szerokości przeładunku. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie odległości między kombajnem i przyczepą. Ponadto nawet wysokie pojazdy transportowe można wygodnie i szybko załadować podczas jazdy.
Wyładunek podczas zbioru
Tradycyjne zbiorniki są opróżniane po ich całkowitym napełnieniu w jednym kroku roboczym na pojazd transportowy lub do skrzyń. Wyładunek ze zbiornika na bieżąco podczas zbioru wymaga, aby zbiornik z jednej strony był opróżniany, a z drugiej strony na bieżąco napełniany. Jeśli ta procedura zostanie przerwana, ponieważ pojazd transportowy jest pełny, plon zostanie na wysięgniku wyładunkowym. Oznacza to, że teoretycznie dostępna pojemność zbiornika nie zostanie wykorzystana.
Grimme określa swoją konstrukcję zbiornika jako genialną, bo pozwala na rewers przenośnika podłogowego bez uszkodzenia plonu. Pojemność zbiornika jest wtedy w pełni wykorzystana, a przetransportowany do tyłu plon tworzy miękką warstwę dla kolejnej porcji bulw.
Zaledwie 45 s
Pozostałe korzyści to w porównaniu z tradycyjnymi zbiornikami z podzielonym przenośnikiem krótszy prawie o połowę czas rozładunku w około 45 s, a także optymalna ochrona plonu ze względu na brak dodatkowego stopnia spadku w zbiorniku. Firma wyjaśnia, że użytkownicy potwierdzają zwiększenie wydajności nawet o 30% w porównaniu z kombajnami ze standardowym zbiornikiem.
Wysuwanie kół
Wyposażenie w oś napędową umożliwia poprawę przyczepności, zwiększenie ochrony podłoża i zmniejszenie zużycia paliwa. W informacji czytamy, że po raz pierwszy na rynku, obydwa koła, przy szerokości transportowej poniżej 3 m i pełnej homologacji typu UE, mogą być stale napędzane hydraulicznie z łączną siłą ciągu 2,3 t (23 000 N). Możliwe jest przy tym krótkotrwałe zwiększenie mocy napędowej do ponad 2,6 t (26 000 N). Mała szerokość transportowa jest możliwa dzięki osi z funkcją przesuwania o 500 mm. Po wysunięciu osi na polu w znaczący sposób zwiększa się stateczność maszyny.
Automatyczne czyszczenie separatorów
Funkcja Turbo Clean ułatwia czyszczenie taśm i separatorów. Ich napędy uruchamiają się kolejno z maksymalną prędkością, co powoduje samoczynne oczyszczenie. Funkcję Turbo Clean można aktywować ręcznie za pomocą przycisku lub automatycznie na końcu pola.
Komfort pracy
Nowe pakiety zawierają podnóżki z regulacją wysokości przy stole przebierczym, które zapewniają pracownikom dopasowanie do pożądanej wysokości. Dostępne są też schowki chronione przed wilgocią, miękkie obicia przy stole przebierczym, uchwyty na napoje i pojemnik mieszczący 15 l wody do mycia rąk. Nowe oświetlenie przy stole przebierczym zapewnia pracownikom także po zmroku dobrą widoczność na masę plonu. Wielofunkcyjna drabinka z aluminium jest wyposażeniem seryjnym, można ją zawiesić np. przy separatorach. Dzięki systemowi wizyjnemu SmartView umożliwia operatorowi dobry wgląd na całą maszynę.
Na gleby ciężkie...
Do pracy na glebach ciężkich oferowane są płyty lemieszy z tworzywa sztucznego. Są one odporne na zużycie i zmniejszają przyklejanie się ziemi. Ponadto dostępne są łamacze brył w pierwszej taśmie odsiewającej, co zapobiega tworzeniu się brył na glebach kleistych bez kamieni.
... i nie tylko
Taśma jeżowa trzeciego separatora może być wyposażona w taśmę płytkową z długimi, miękkimi wypustkami. Dzięki temu kamienie i bryły zapadają się głębiej w taśmie i są skuteczniej oddzielane.
Homologacja UE
Warto dodać, że EVO 280 ma pełną homologację UE, która potwierdza spełnienie wymaganych przez prawo standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. To ważne w przypadku, gdy maszyna ma być ponownie sprzedana w obszarze UE, bo nie będzie wymagane krajowe dopuszczenie do ruchu.
opr. jj