StoryEditor

Moc jest najważniejsza!

91,2 proc. rolników, którzy kupili nowy traktor odpowiada, że najważniejszym parametrem technicznym przy zakupie nowego ciągnika jest moc silnika.

05.08.2019., 00:00h



Takie wyniki podaje agencja marketingowa Martin & Jacob w sondażu przeprowadzonego na zlecenie marki Kubota. 

Jak wygląda zadowolenie z serwisu?

Nabywcy dużą wagę przywiązują także do bezawaryjności ciągnika (54,7 proc. wskazań), szybkiego dostępu do serwisu i części zamiennych (41,4 proc.). Nie zawsze są jednak z tego serwisu zadowoleni. 

– Wybór odpowiedniej mocy ciągnika jest dla rolnika kluczowy, ponieważ wprost przekłada się na cenę maszyny. Nie ma na przykład konieczności inwestowania w maszynę o mocy powyżej 160 KM, jeśli gospodarstwo, w którym ciągnik rolniczy będzie pracował posiada około 50 ha, ale jest podzielone na kilka mniejszych pól – wyjaśnia Michał Poźniak, szef sprzedaży maszyn rolniczych Kubota.

Bezawaryjność i co jeszcze?

Ponad połowa badanych którzy kupili nowy ciągnik (54,7 proc.) zwracała przy jego wyborze uwagę na bezawaryjność. Niemal równie istotny (41,4 proc.) był dla nich szybki dostęp do serwisu i części zamiennych.

– Szybki dostęp do serwisu i części zamiennych sprzyja decyzji o wyborze nowego ciągnika rolniczego – ocenia Michał Poźniak. – Polski farmer stawia jednak przede wszystkim na ciągnik o niskiej awaryjności. Ważna jest dla niego też oszczędna eksploatacja oraz prosta technologicznie konstrukcja, wagę do tych dwóch parametrów przykłada niemal 40 proc. badanych.

Nie tylko przekładnia

Wśród parametrów technicznych analizowanych przy zakupie nowego traktora, badani wymieniają najczęściej przekładnię (64,6 proc.) i masę ciągnika (51,4 proc.). Istotne są także dla nich układ hydrauliczny i liczba zaworów (43,6 proc.), wymiary ciągnika (42,5 proc.) i TUZ (33,7 proc.). Stosunkowo rzadko analizowane przed zakupem są takie parametry jak układy hamulcowy i kierowniczy (obydwa niewiele ponad 13 proc. wskazań).

Zastrzeżenia do serwisów ASO

Ciągniki rolnicze nowej generacji wymagają specjalistycznej obsługi serwisowej. W wielu przypadkach  możliwe jest to wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO) danej marki ciągników. Badani mają pod tym względem pewne zastrzeżenia. – 23,2 proc. rolników którzy kupili w Polsce nowy ciągnik uważa bowiem, że obsługa ze strony serwisów ASO jest zła bądź bardzo zła. Przeciwnego zdania (poziom obsługi w serwisach ASO jest dobry lub bardzo dobry) jest nieco mniej, bo 17,7 proc. respondentów, którzy kupili nowy ciągnik. 

Testy ciągników!

Za najskuteczniejsze działania promocyjne, rolnicy uważają testy sprzętu: testy ciągnika we własnym gospodarstwie (59,6 proc.) lub testy polowe (53,6 proc.). W trzeciej kolejności wymieniają też ułatwiające udźwignięcie takiej inwestycji, finansowanie fabryczne (45 proc. wskazań). Badani chętnie zapoznają się także z opiniami innych rolników, publikowanymi na internetowych forach rolniczych (42 proc.).

Metodyka badania

W sondażu wzięło udział  371 respondentów – rolników decyzyjnych, posiadających gospodarstwa indywidualne i będących ich właścicielami  lub współwłaścicielami. W zdecydowanej większości były to osoby powyżej 30. roku życia, posiadające co najmniej średnie wykształcenie kierunkowe rolnicze lub ogrodnicze. Badanie prowadzono w oparciu o model Real Time Sampling (RTS), co oznacza, że respondentów rekrutowano w czasie rzeczywistym podczas przeglądania rolniczych portali internetowych.

opr. jj

24. listopad 2024 18:13