Teraz nadchodzi nowa edycja, z silnikiem spełniającym wymogi normy emisji spalin V i różnymi strategiami jazdy. Od stycznia 2021 roku, po zakończeniu okresu przejściowego również maszyny o mocy poniżej 56 kW/76 KM będą mogły być sprzedawane tylko z silnikami spełniającymi normę emisji spalin V. Dlatego firma Weidemann była zmuszona dokonać zmian także w małej ładowarce teleskopowej T4512.
Wiele nowości
Pojawiło się wiele nowości w takich podzespołach, jak silnik i napęd jazdy, a także w wyposażeniu. Nie zmieni się podwozie i ramię teleskopowe wraz z systemem vls, umożliwiającym częściowo zautomatyzowane ruchy wysięgnika teleskopowego.
Jeśli chodzi o dostawcę silników, firma Weidemann pozostaje wierna marce Yanmar: trzycylindrowy silnik turbo o pojemności skokowej 1,6 l osiąga moc 33,3 kW/45 KM (dopłata prawie 4500 euro). W standardowym wyposażeniu ładowarka dysponuje motorem o mocy 18,4 kW/25 KM. Oba silniki spełniają wymogi normy emisji spalin V. Model T4512 o mocy 25 KM produkowany jest bez układu oczyszczania spalin. Wersja z silnikiem 45 KM wyposażona jest w AGR, DOC i DPF (bez SCR i AdBlue).
Zrywny i silny
Podczas naszej krótkiej pracy ładowarką na hałdzie ziemi, spokojnie pracujący silnik w wersji 45 KM wraz z napędem hydrostatycznym sprawiał wrażenie nie tylko zrywnego, ale też silnego. Mimo że komora silnika jest całkowicie wypełniona (dostępny jest także wentylator z rewersem), nie ma problemu z dostępem do miejsc wymagających konserwacji. Szkoda, że w małym modelu bez układu oczyszczania spalin firma Weidemann nie wykorzystała wolnej przestrzeni w celu obniżenia pokrywy silnika, co zapewniłoby lepszą widoczność z prawej strony.
Pompa hydrauliczna
Hydraulika robocza w wariancie 25 KM, której wydajność wynosi niespełna 29 l/min okazuje się jednak dość słaba. W modelu T4512 o mocy 45 KM pompa zębata o wydajności 42 l/min jest już lepiej dobrana do wydajności ładowania. A w przypadku jeszcze wyższych wymagań warto zdecydować się na wyposażenie High Flow o wydajności 70 l/min, za dopłatą niespełna 2500 euro.
Prędkość 20 lub 30 km/h
Podczas gdy ładowarka w wariancie 25 KM porusza się z maksymalną prędkością zaledwie 20 km/h, na życzenie można zamówić model T4512 o mocy 45 KM, osiągający prędkość 30 km/h (za dopłatą 500 euro). Poza tym nowy hydrostatyczny napęd jezdny ecDrive z dwoma biegami zmienianymi pod obciążeniem jest identyczny. Elektroniczna regulacja i większy kąt obrotu pompy zapewniają wg firmy Weidemann nie tylko ochronę termiczną i zabezpieczenie przed zmianą kierunku, ale także dostosowanie do momentu obrotowego silnika. Ma to skutkować większą sprawnością i oszczędnością paliwa od 3 do 7%.
Precyzja dozowania
Bardzo spodobał nam się nowy hamulec. Nie tylko umożliwia precyzyjne dozowanie siły hamowania, aż po ostre hamowanie, ale jest też automatycznie aktywowany po wyłączeniu ładowarki. Ponadto hamulec włącza się natychmiast po unieruchomieniu ładowarki. Wspomniana funkcja Autohold pozwala na bardzo wygodne ładowanie także na pochyłym terenie.
Trzy tryby kierowania
W standardzie ładowarka T4512 ma wszystkie cztery koła skrętne, a średnica zawracania 5,40 m sprawia, że dobrze radzi sobie przy manewrowaniu nawet w ciasnych miejscach. Można też zamówić ładowarkę z trzema trybami kierowania – za dopłatą 370 euro, na co warto się zdecydować.
Cały artykuł z tabelami i cenami ładowarki ukazał się w magazynie „profi” 1/2021 str. 22-24.
opr. jj