StoryEditor

Kondycja łożysk

Zadbane łożyska, to mniej problemów w sezonie

20.06.2020., 00:00h

Zanim maszyny ruszą w pole trzeba sprawdzić ich stan. W "profi" 4/2020 znajdziecie Państwo kilka przykładów, jak prawidłowo konserwować łożyska i czego nie powinno się robić.

Olej

Aby zapobiec korozji i zużyciu elementów tocznych i bieżni łożyska wypełnia się je środkami smarnymi. Jeśli sąsiednie elementy są już smarowane – np. w skrzyni biegów – sensowne jest, aby łożyska toczne były również smarowane olejem.

Smar

Zaletą jest to, że w zamkniętych obudowach nie ma praktycznie żadnych zanieczyszczeń zewnętrznych, olej jest stosunkowo niewrażliwy na wahania temperatury, a także ma dobre właściwości przewodzenia ciepła. Ponieważ jednak 90% łożysk tocznych nie pracuje w takich warunkach, większą rolę niż olej w łożyskach tocznych odgrywa smar. Zaletą jest to, że nie wydostaje się on z obudów łożysk tak szybko i oferuje lepsze właściwości smarne przy niższych prędkościach obrotowych niż olej.

Zakres temperatur

Do smarowania łożysk wolnoobrotowych należy stosować wytrzymały smar wielosezonowy lub o długiej żywotności, czyli klasy NLGI 2. Podstawowe znaczenie ma tu również zakres temperatur. W przypadku popularnych smarów wynosi ona od -30 do +120 °C. Przy ciągłym użytkowaniu w granicznym zakresie temperatur (poniżej 0 i powyżej 80 °C), eksperci zalecają stosowanie smaru wysoko- lub niskotemperaturowego.

opr. jj

Cały artykuł w "profi" 4/2020 od str. 42.

21. listopad 2024 15:01