Kilkanaście tysięcy osób dziennie
- Dzień każdego ratownika zaczyna się od sprawdzenia temperatury wody, powietrza, sondowania dna. Jeżeli uważamy, że wszystko jest w porządku, możemy oznaczyć kąpielisko białą flagą, która oznacza pozwolenie na kąpanie się. Dodatkowo przy pomocy pojazdu Gator transportujemy łódź na brzeg. Wraz z łodzią i przy pomocy pojazdu Gator patrolujemy na początku dnia nabrzeże pod kątem czystości wody, pod kątem bezpieczeństwa nad brzegiem i następnie udajemy się do bazy, oczekując na wezwanie dokonywane przez ratowników – mówi Marcin Masiulaniec, ratownik WOPR z kąpieliska w Stogach.
Na plaży liczy się… czas
- Musimy wówczas bardzo szybko reagować na nadchodzące niebezpieczeństwo. Między innymi przy pomocy pojazdu Gator możemy zrobić to naprawdę sprawnie – dodaje Marcin Masiulaniec.
Jednym z częstszych przypadków jest poszukiwanie dzieci zaginionych rodzicom nad brzegiem wody. Ratownicy w Stogach przeprowadzili akcję „Mamo, tu jestem” polegającą na kolportażu opasek z imieniem i numerem telefonu do rodzica. Dziecko samo nie może ściągnąć sobie tej opaski, jest ona wodoodporna. Co ciekawe wprowadzenie opasek spowodowało spadek zaginięć o 60 proc. w ostatnich 10 latach, odkąd trwa akcja.
- Zachęcamy do korzystania tylko z kąpielisk strzeżonych, gdzie każdy znajduje się pod czujnym okiem ratownika. Tylko dzięki temu możemy zapobiec tragediom, które się dzieją. Dodatkowo pamiętajcie, aby nie spożywać alkoholu i następnie nie wchodzić do wody pod wpływem alkoholu. Pamiętajmy, aby pilnować swoich pociech nad brzegiem wody, gdyż wystarczy drobna chwila, aby doszło do tragedii – kontynuuje Marcin Masiulaniec.
Dwuwahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi Gatora, napęd na 4 koła czy blokada dyferencjału sprawdzają się nawet w najcięższych warunkach dając kierowcy pewność i komfort pracy. Stabilizator poprzeczny na tylnej osi ogranicza wychylenia nadwozia w ekstremalnych sytuacjach i daje pewność stabilności. Pojazd ten wykorzystywany jest do przewożenia różnych ładunków (na uchylnej skrzyni ładunkowej lub doczepianej przyczepie) lub, na przykład, do wyciągania łódki za pomocą zamontowanej na przedzie wyciągarki.
Uniwersalność, czyli maszyna do wielu zadań
W zależności od wersji, Gator może być wyposażony w dwa lub cztery siedzenia oraz posiadać szczelną kabinę z klimatyzacją. Dzięki bezstopniowej przekładni, nowoczesnemu wspomaganiu kierownicy czy cyfrowej desce rozdzielczej komfort jazdy porównywalny jest do tego znanego z samochodów osobowych - mówi Michał Kufel z John Deere Polska.Fabrycznie Gator posiada ładowność skrzyni nawet do 907 kg (opcjonalnie można podwyższyć ścianki skrzyni lub w przypadku szerokich ładunków – zdemontować ścianki uzyskując tym samym płaską platforma), a uciąg to nawet kolejne 680 kg, co pozwala skutecznie pracować bez nadrabiania drogi.
Pojazd może poruszać się z prędkością aż do 60 km/h po drogach publicznych. Silnik dostępny w modelu XUV835M jest zasilany benzyną. Niewielka waga gabaryty maszyny sprawiają, że może on dotrzeć nawet do najmniej dostępnych miejsc. Dostępna jest również wersja TE o napędzie elektrycznym, w której dzięki pakietowi ośmiu baterii możemy nieprzerwanie pracować 7-8 godzin w wymagającym terenie.
Gatory wykorzystywane są w wielu miejscach na świecie w działalnościach o różnych profilach, przez rolników, pracowników winnic, pasterzy, pracowników Parków Narodowych czy też na polach golfowych. Ponadto walory tego pojazdu doceniają pracownicy policji, wojska, lub straży pożarnej.
A tutaj możecie dowiedzieć się, co o pojazdach John Deere Gator sądzi Nasza Redakcja.
Opr. ap
Fot. Firmowe